SMART mål
Skapa undervisningsförlopp där VR och andra digitala verktyg används för att uppnå variation och elevaktivitet.
Detta förväntas skapa större intresse undervisningens innehåll och öka elevernas muntliga aktivitet och stimulera deras skrivprocess. De förväntas också få också en ökad förståelse för ämnesspecifika begrepp.
Genom lärarnas elevcase utvärderas effekten av undervisningen.
HT 2023, VT 2023 - Dalslundskolan 7-9
Genomförs av
Olle Strömbeck
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
08 jan 2024
Slutsats
VT-23:
Det har varit en stor trygghet att ha Kvalitetsteamet på plats när man plockar in ny teknik i klassrummet då läraren inte har behövt oroa sig och fokusera på att tekniken ska fungera. Det har även varit en styrka att ha en kollega som varit ett bollplank i planeringen, deltagit i undervisningen och som efteråt har fungerat som en reflekterande partner. Planeringen och genomförandet av undervisningen har varit lustfylld.
Det har varit en stor trygghet att ha Kvalitetsteamet på plats när man plockar in ny teknik i klassrummet då läraren inte har behövt oroa sig och fokusera på att tekniken ska fungera. Det har även varit en styrka att ha en kollega som varit ett bollplank i planeringen, deltagit i undervisningen och som efteråt har fungerat som en reflekterande partner. Planeringen och genomförandet av undervisningen har varit lustfylld.
Genom att använda VR i NO-undervisningen har det blivit en variation och eleverna har fått möta ämnesspecifika begrepp på nya sätt. Det har skapat ett större intresse hos eleverna för ämnesinnehållet och gjort undervisningen mer lustfylld. Detta har varit viktigt eftersom läraren upplever att ämnesbegrepp behöver belysas upprepade gånger och från olika infallsvinklar för att eleverna ska förstå. Här har VR varit ett verktyg till i verktygslådan.
Svenskläraren upplever att när eleverna skulle skriva reportage, blev deras texter mer beskrivande och målande efter att ha upplevt miljöer i VR. VR triggade elevernas fantasi. Det har varit lätt att få elever delta i undervisningen och lätt att få elever i arbete. VR har fungerat som katalysator för elevernas skrivprocess.
Engelskläraren upplevde att när flera olika verktyg, analoga och digitala, samverkade fick det en stark synergieffekt på undervisningen. När verktygen samverkar kan de verka som stöttor, vara inkluderande och differentierande, skapa engagemang och lyfta elevernas egna slutproduktioner. Eleverna har upplevt undervisningen som lustfylld och de har känt stolthet över deras arbete.
Lärarna har noterat att elever med olika NPF-diagnoser har haft förvånansvärt lätt att ta till sig undervisningen med VR.
När VR använts i NO-undervisningen har utgångspunkten mer varit att hitta material som matchar det centrala ämnesinnehållet. I språkundervisningen har VR-upplevelsen mer kunnat matcha förmågor som behöver tränas och då har det varit lite enklare att hitta VR-upplevelser som stöttar undervisningen.
Lärarna upplever svårigheter med att använda high-end VR-utrustning (Quest). Effekten blir bäst om det görs i liten grupp i ett rum som tömts på möbler. Det innebär vissa resurssvårigheter. Dessutom blir lärarens roll åsidosatt under den tid om eleverna befinner sig i upplevelsen. Det har varit svårt att hitta VR-upplevelser som precis har matchat det ämnesinnehåll som varit aktuell i undervisningen.
Däremot har lärarna upplevt att de sk Low-end headseten (Redbox VR - Homido Grab) varit mycket effektiva när de integrerats i undervisningen. Det har varit lätt att styra undervisningen mellan att försätta dem i VR-miljöer och sedan snabbt interagera i klassrummet men läraren, sina klasskamrater eller med sitt skrivande. Det är lätt att få dem att bli en del av undervisningen utan några avbrott. Lärarna upplever stora fördelar med att kunna skapa VR-upplevelser för att skräddarsy dem till undervisningen.
HT -23:
I det fortsatta arbetet med språkläraren har vi kunnat konstatera att VR är ett oslagbart verktyg för att styra elevernas uppmärksamhet mot undervisningens innehåll. Särskilt gagnade har elever med viss NPF-problematik. Läraren betonade också vikten i att integrera VR-upplevelsen i undervisning med tydliga uppgifter före och efter, samt att eleverna stöttas med samtalsstrukturer under VR-upplevelsen för att ett effektivt samtal.
HT -23:
I det fortsatta arbetet med språkläraren har vi kunnat konstatera att VR är ett oslagbart verktyg för att styra elevernas uppmärksamhet mot undervisningens innehåll. Särskilt gagnade har elever med viss NPF-problematik. Läraren betonade också vikten i att integrera VR-upplevelsen i undervisning med tydliga uppgifter före och efter, samt att eleverna stöttas med samtalsstrukturer under VR-upplevelsen för att ett effektivt samtal.
Elevaktiv och varierad undervisning med VR och andra digitala lärmiljöer
Förväntad effekt i verksamheten
Genom att skapa en elevaktiv och varierad undervisning med digitala lärmiljöer där VR är ett återkommande inslag ökar eleverna sin muntliga aktivitet och stimuleras i sin skrivprocess. De får en ökad förståelse för ämnesspecifika begrepp.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas vara ett stöd till att hitta former för hur VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Kvalitetsteamet är med i planering, genomförande och reflektion av arbetsområde där VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Genomförande
Insats 1
HT-23
Arbete med en lärare i svenska och engelska. I svenska arbetar eleverna med lärförståelse och lästräning. De läser boken Svag is. Genom att skapa VR-miljöer stöttar vi elevernas läsförståelse.
I åk åtta tränar eleverna muntlig presentation. De besöker olika städer och samtalar två och två kring vad de ser utifrån ett observationsschema.
Arbete med en lärare i svenska och engelska. I svenska arbetar eleverna med lärförståelse och lästräning. De läser boken Svag is. Genom att skapa VR-miljöer stöttar vi elevernas läsförståelse.
I åk åtta tränar eleverna muntlig presentation. De besöker olika städer och samtalar två och två kring vad de ser utifrån ett observationsschema.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
13 nov 2023
Insats 2
Ht 23
Åk 7 (två klasser) arbetar med ett projekt kring sagor. Eleverna får först en genomgång av sagogenren och får höra olika sagor och myter från olika kulturer.
Eleverna skriver egna sagor, sagorna ska vara normbrytande och presenteras i en multimodal kontext. Genom att uppleva olika VR-miljöer tränas eleverna att beskriva miljöer och bygga berättelser.
Åk 7 (två klasser) arbetar med ett projekt kring sagor. Eleverna får först en genomgång av sagogenren och får höra olika sagor och myter från olika kulturer.
Eleverna skriver egna sagor, sagorna ska vara normbrytande och presenteras i en multimodal kontext. Genom att uppleva olika VR-miljöer tränas eleverna att beskriva miljöer och bygga berättelser.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
13 nov 2023
Insats 3
Samarbete med lärare i kemi där ett virtuellt kemilabb förväntas ge större förståelse för atomer och molekylers uppbyggnad.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
13 nov 2023
Effekt 3.1
Avstämning 14 mars
Olle (Kvalitetsteamet), läraren Annika (lärare) och Pia (rektor)
Olle (Kvalitetsteamet), läraren Annika (lärare) och Pia (rektor)
- Vad vi gjort fram till idag:
Hittills har tre pass med grundläggande kemi genomförts, där eleverna har fått möta korta lektioner i VR där de befinner sig i ett virtuellt labb och kan zooma in på atomnivå för att se olika ämnens uppbyggnad. Det är första gången vi provar detta material i en högstadieklass.
- Uppnått resultat
Annika är osäker på om eleverna får en ökad begreppsförståelse, inget i provresultat och samtal har indikerat på det, men det skapar en bredare upplevelse för eleverna som kan utveckla deras tankar. Ett viktigt mål är att skapa många olika sätt för eleverna att ta till sig undervisningens innehåll och här kan man se VR som ett av flera medel för att få eleverna att förstå.
Det saknas dock en bredare repertoar av upplevelser för att det ska passa undervisningen i NO på högstadiet.
Samarbetet med Kvalitetsteamet har fungerat bra, det har varit en förutsättning att få stöd i klassrummet och de regelbundna planerings- och reflektionssamtalen har varit viktiga.
Det saknas dock en bredare repertoar av upplevelser för att det ska passa undervisningen i NO på högstadiet.
Samarbetet med Kvalitetsteamet har fungerat bra, det har varit en förutsättning att få stöd i klassrummet och de regelbundna planerings- och reflektionssamtalen har varit viktiga.
- Inför fortsättningen
Inför de nationella prov i åk 9 i biologi ska eleverna titta på 360°-filmer om människokroppen.
Efter påsk ska eleverna i åk 7 arbeta med rymden och rymdfärderna och där finns det passande VR-upplevelser som vi ska prova med eleverna.
Efter påsk ska eleverna i åk 7 arbeta med rymden och rymdfärderna och där finns det passande VR-upplevelser som vi ska prova med eleverna.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 mar 2023
Insats 4
Samarbete med två språklärare kring undervisning med VR och digitala verktyg.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
13 nov 2023
Effekt 4.1
Avstämning 22 mars
Olle (Kvalitetsteamet), Robert och Susanne (lärare) och Pia (rektor)
Olle (Kvalitetsteamet), Robert och Susanne (lärare) och Pia (rektor)
- Vad vi gjort
Eleverna har skrivit resereportage och noveller. De har använt VR för att besöka platser och skapa stämningar för att stödja skrivprocessen. De har använt ordbehandlaren Pages för att skapa en slutproduktion av sina texter.
I en klass har eleverna blivit en tidningsredaktion på 40-talet. Målet är att skriva ett reportage om Anne Frank med en tydlig vinkling. Klassen har fått träna på olika texttyper, också som en förberedelse till de nationella proven.
I en klass har eleverna blivit en tidningsredaktion på 40-talet. Målet är att skriva ett reportage om Anne Frank med en tydlig vinkling. Klassen har fått träna på olika texttyper, också som en förberedelse till de nationella proven.
- Effekt
Det har varit ett kortare avstånd mellan lärarens instruktion och att eleverna är i arbete. Alla elever har varit klara i tid med sina texter, så brukar det inte vara. De har skrivit mer än de brukar. Eleverna har också visat större entusiasm och stolthet över sitt arbete. Elever som har svårigheter med det muntliga i engelska har haft lättare att prata när de har VR-headset på sig. VR kan vara stöttande in i en process som förstärker ingången i arbetet.
Läraren har också uppskattat att arbeta med någon annan för att planera undervisningen. Det har varit lustfyllt. Det har varit bra att få feedback direkt i klassrummet. Vi har tillsammans skruvat på undervisningen.
Bra att arbeta med någon som kan tekniken bra. Lärarens känner sig tryggare med att göra rätt saker.
Läraren har också uppskattat att arbeta med någon annan för att planera undervisningen. Det har varit lustfyllt. Det har varit bra att få feedback direkt i klassrummet. Vi har tillsammans skruvat på undervisningen.
Bra att arbeta med någon som kan tekniken bra. Lärarens känner sig tryggare med att göra rätt saker.
- Hur går vi vidare
Vi fortsätter arbeta med läs- och hörförståelse i engelska. Det blir ett projekt om Scott och Amundsen. Vi ska vara öppna för att justera planeringen efterhand som arbetet fortskrider så att vi inte blir för låsta av vår första tanke.
Arbetet med Anne Frank går in i en mer intensiv fas med VR-upplevelse och skrivande. Eleverna skapar en formgiven tidningssida med sitt reportage, med bilder från VR-upplevelsen.
Tankar om att prova VR i idrotten också, t ex i arbetet med friluftsliv och orientering.
Arbetet med Anne Frank går in i en mer intensiv fas med VR-upplevelse och skrivande. Eleverna skapar en formgiven tidningssida med sitt reportage, med bilder från VR-upplevelsen.
Tankar om att prova VR i idrotten också, t ex i arbetet med friluftsliv och orientering.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
22 mar 2023