SMART mål
Öka pedagogers kompetens att planera, genomföra, utvärdera undervisningen med tydlig lektionsstruktur för att öka elevernas förutsättningar att utveckla sitt språk. 

HT 2022 - Humlemadskolan
Anpassningar i undervisningen Lektionsstruktur Språkutveckling Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023

Slutsats
Vid terminens slut finns en bredare tanker kring hur vi ska planer, genomföra och utvärdera undervisningen. Strukturen på lektionen har varit i fokus och det blev tydligt att det behövs en väldigt tydlig krok i början av lektionen för att i slutet kunna fästa den kunskap eleverna ska ha tillägnat sig. Vi behöver arbeta vidare med tydlighet i målen för att få till denna röda tråd.

VR som undervisningsform i kombination med transspråkande visade tydligt goda effekter på elevernas ökade språkutveckling. Här är det dock viktigt att belysa lärarens ledning och tydlighet som har blivit central och utvecklas mycket under terminens gång. 

Planera undervisningen
Förväntad effekt i verksamheten
Planera undervisningen utifrån lärandemål och utifrån detta designa lektioner med elevaktivitet för att få synliga effekter av språkutveckling. 
Lektionsdesign, elevaktivetet och transpråkande blir metoder som används för att ge eleverna förutsättningar att utveckla sitt språk. 
  
Effekter och resultat utgår till stor del från modellen med elevcase hämtade från Ifous. 1 elevcase per lärare. 
  
Resultaten och effekten har också goda möjligheter att lyftas i skolans månadsvisa samtalsgrupp där K-teamets deltar. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Tillsammans med tre axelkompisar från respektive årskurs samplanera, genomföra och utvärdera lektioner veckovis utifrån ovanstående syfte.

Genomförande
Insats 1
För att öka elevernas förutsättningar att utveckla sitt språk fokuserar vi på SO/NO ämnena. Då detta är ämnen där eleverna ofta möter ord och begrepp som är nya och svåra att förstå behöver vi arbeta aktivt med språket i ämnet. Vi kommer göra detta genom att läsa texterna tillsammans i både helklass och grupper. Eleverna kommer få små texter som man i grupp går igenom och förklarar utvalda begrepp för varandra. Vi kommer att arbeta transspråkade i grupperna och ha de olika modersmålen som en stötta i deras inlärning av begreppen.
Vi kommer även att arbeta upplevelse baserat med hjälp av VR.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Effekt 1.1
När vi använde oss av upplevelse baserat lärande i form av VR upplevde vi en enorm aktivitet hos eleverna. Eleverna hade förkunskaper i ämnet och vi kunde se hur elever som i vanliga fall är tystlåtna och inte tar plats verkligen växte. Eleverna använda rätt begrepp och var mer aktiva än vi upplevt tidigare. 
Efter lektionen med VR märkte vi även att själva upplevelsen satt sig. Eleverna pratade om upplevelsen, de samtalade om vad de sett, de använde sig av rätt begrepp och samtliga elever var mer delaktiga. 
För att kunna arbeta vidare med detta behöver vi göra fler VR promenader inom andra områden i exempelvis SO/NO för att se om det var området som var inbjudande eller om det är så att eleverna tar till sig kunskapen i större utsträckning. 
Den absolut största vinsten ser vi att det var för de elever som ofta inte tar plast och som nu helt plötsligt verkligen kunde samtala och uttrycka sin kunskap på ett sett vi inte sett tidigare. 
En förutsättning för detta goda arbete är förberedelse, lärarens ledning och en tydlig plan för vad man vill att eleverna ska få ut för kunskaper och färdigheter med stöd av VR.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Effekt 1.2
När eleverna arbetar i grupp behöver man vara väldigt aktiv som lärare. Vi märker att om en elev tror sig ha förstått ett begrepp är det inte alltid de andra får komma till tals. Vi lyfte detta och pratade om det och vid nästa tillfälle blev det bättre och vi upplever att eleverna lyssnar på varandra och får en förståelse för hur begreppet kan förklaras på olika sätt. Med hjälp av översättning via appen "say hi" samt google translat kan barnen även erövra begreppen på sina modersmål. Det blir dock tydligt att många elever inte behärskar att läsa och skriva på sitt modersmål. Många elever äger inte heller "skolspråket" på sitt modersmål. Vi försöker ändå låta modersmålen och transspråkandet vara en naturlig del av undervisningen då forskning visat att elever trotts allt lär bättre om de får använda alla sina språk. Som ett led har vi även använt oss av bildstöd tillsammans med begreppen (på alla språk) för att förstärka och förtydliga. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Insats 2
Genom att planera undervisningen utifrån lärande och synliggöra dessa för eleverna genom att designa tavlan i klassrummet på ett annat sätt är förhoppningen att eleverna ska känna sig mer delaktiga och vara med aktiva. 
Vi avgränsar tavlan utifrån hur den sett ut tidigare och vad vi i litteraturen och forskning kan läsa gynna eleverna skapar vi rubriker som ska tydliggöra lektionerna. Vi använder oss av samma rubriker och bildstöd för att skapa en tydlighet och en form som eleverna ska känna igen och känna sig trygga med. Vi väljer ut rubrikerna Tid, Ämne, Mål och viktiga begrepp till en början. Vi använder oss även tidigt av EXIT (ticket) där vi knyter an till lektionens mål som står på tavlan.

Vår förhoppning är att eleverna tydligt ska se vad det är de förväntas lära sig på lektionerna och på så sätt lättare och tydligare kunna utvärdera om lektionen nådde önskad effekt. Lärde sig eleverna det vi ville? Var det tydligt vad de skulle lära sig? Upplever vi att de håller ett bättre fokus och når högre elevdelaktighet.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Effekt 2.1
I slutet av terminen är det fler lektioner som har tydliga mål, vi är på god väg att i kärnämne som vi fokuserat på ha målen mer nedbrutna. I större arbetsområde behöver vi fortsätta att utvecklas. 

Arbetet har till viss del även cirkulerat kring att bli bekväma med google classroom för att där kunna ge eleverna mallar och individuella förutsättningar att lyckas med uppgifterna. De stöd som ges på individ nivå finns då tydligare med och samtliga elever får arbeta med ipad på ett sätt de känner sig bekväma med. Målet är att alla elever ska känna sig trygga i arbetsformen och därmed kunna lägga mer fokus på innehållet. 

De flesta lektioner har samma struktur med en kort inledning där målet presenteras, en arbetsgång som presenteras (enskild, i grupp osv) i slutet av lektionen sker en utvärdering/exit ticket/sammanfattning / framåtblick. Det är just avslutningen som inte sitter helt ännu. Tiden blir knapp och man planerar inte för själva avslutet. För att avslutet ska fungera måste där finnas ett tydligt mål med lektionen och detta behöver vi fortsätta att arbeta vidare med. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Effekt 2.2
Att varje lektion ska ha ett konkret mål är ibland svårt att bryta ner. Vi försöker att koppla ihop målet med meningen "jag kan.." så att det blir så konkret som möjligt. Ibland blir målet för stort och då kan eleverna omöjligt med gott självförtroende säga meningen "jag kan..." i slutet av lektionen. Ibland, inte alltid kan det vara okej att ha stora mål men då försöker vi fokusera på de viktiga orden och begreppen som också är målet för lektionen. Det är då viktigt att vara tydlig med eleverna att de inte fullt ut kan och förväntas kunna säga "jag kan..." utan istället formulera det som att "jag är på väg att kunna...."
Vi behöver fortsätta fokusera på att bryta ner målen och göra dem tydliga för eleverna något som kan vara svårt. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023
Effekt 2.3
Det första vi introducerade var EXIT, och detta är något eleverna själv frågar efter när läraren inte själv tänker på det. Dem vill gärna berätta något de lärt sig under lektioner. Det kan vara så enkelt som att beskriva/förklara ett begrepp på vägen ut genom dörren. Det kan vara att berätta något som behöver vara med i en speciell typ av text osv. Dessa små EXIT som bara tar några minuter ger läraren en möjlighet att delvis få ett lugnt avslut på lektionen då hen står i dörren och möte varje elev. Varje elev får en möjlighet att visa sina kunskaper och de elever som inte känner sig säkra kan få en repetition när de hör vad kompisen säger. Läraren kan efter denna EXIT också forma nästa lektion och få en bild av de kunskaper eleverna erövrat och vad man behöver jobba mer på. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jan 2023