SMART mål
Utvecklad lärarrepertoar av sätt att undervisa som innebär att elever läser aktivt och reflekterade.
 
På sikt ökar elevernas läslust, och det långsiktiga målet är att eleverna ska se sig själv som läsare samt att deras måluppfyllelse ska öka.
HT 2022 - Dalslundskolan 7-9
Bedömning Formativ bedömning Kooperativt lärande Språkutveckling Utvecklingsområde: Bedömning Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jan 2023

Slutsats
Lärarna uppger att de har varit positivt att ha en kollega utifrån att planera och reflektera med. Lärarnas repertoarer av undervisningssätt har ökat på olika sätt för de olika lärarna: modellering av hur rubriker m m kan användas för att få förförståelse, uppgifter med målet att bearbeta innehåll samtidigt som elevernas förståelse för vad som är viktigt i ett specifikt ämne utvecklas samt använda understrykning som metod för att svara på frågor med målet att eleverna ska öka sin förståelse för vikten att gå tillbaka till texten när de besvarar frågor samt förstå vad det innebär att läsa "mellan raderna".

För elevernas del kan lärarna se tydliga resultat av arbetet med att få eleverna att läsa aktivt och reflekterande i särskilt två av klasserna. I den ena klassen fick eleverna i uppgift att skapa olika provfrågor med svar till ett kommande prov som ett sätt att bearbeta textens innehåll. Läraren kunde se att elever som har legat på gränsen till A tog klivet över till A. Läraren kopplar det till arbetet med provfrågor och tror att det kan förklaras med att eleverna när de skapade provfrågor och skrev svar till dem fick tänka efter själva vad som kan vara viktigt att kunna och kunde ha fokus på det när de läste på till provet. Eftersom läraren också tog upp och gick igenom vad som krävs för svar på A-nivå kan det ha blivit tydligare för eleverna att det är viktigt att kunna förklara hur saker hänger ihop. I den andra klassen skulle eleverna självständigt skriva texter om ett arbetsområde. I den klassen arbetade läraren dels specifikt med centrala begrepp på olika sätt (Binogifilm, genomgång, bearbetning med quiz, samtal, koppla begrepp till bilder samt textläsning) samt tog fram en struktur där eleverna fortlöpande tog ut det viktiga i texten och skrev in i en mall som de sedan kunde utgå från när det var dags att skriva på egen hand. I mallen fanns också förslag på fraser eleverna kunde använda sig av.

Ökad läsförståelse och läslust genom arbete med strategier och elever som lärresurser för varandra
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna är medvetna om att användning av lässtrategier kan vara ett stöd när de läser.
Eleverna använder varandra som lärresurser.
Eleverna använder sig av relevanta strategier när de läser, vilket innebär att de läser aktivt och reflekterande.
Elevernas läsförståelse ökar
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet bidrar med lämpligt metod- och inläsningsmaterial, stöttar vid planering och genomförande samt vid diskussioner i samtalsgrupperna. Under veckorna 45–50 är teamet på skolan två dagar/veckan och planerar, genomför och reflekterar då undervisning som bygger på elevaktiva arbetssätt och användande av olika lässtrategier. 






Genomförande
Insats 1
Bokhyllor sätts upp i klassrummen och fylls med aktuella tidningar och böcker med hjälp av skolans bibliotekarie.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 30 sep 2022
Effekt 1.1
Lärarna gav förslag på teman som skolbibliotekarien tog fram böcker till. Skolans vaktmästare har i uppdrag att sätta upp hyllor när tillfälle ges. Denna åtgärd är en del av skolans långsiktiga arbete med att främja läsförståelse och läslust.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jan 2023
Insats 2
Under veckorna 45–50 är teamet på skolan två dagar/veckan och planerar, genomför och reflekterar då kring undervisning som bygger på elevaktiva arbetssätt och användande av olika lässtrategier. 

Senast uppdaterad av Maria Söderling - 25 okt 2022
Effekt 2.1
Alla lärare teamet samarbetade med var väl insatta i utvecklingsarbetet och tid gavs till såväl planeringsarbete som reflektion/utvärdering. Eftersom de genomförda insatserna var väl förankrade i lärarens förståelse av undervisning av elevgrupp gav de också tydliga resultat avseende elevernas läsning av/arbete med texter, särskilt i två av grupperna.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jan 2023