SMART mål
Planera undervisningen utifrån lärandemål och utifrån detta designa lektioner med elevaktivitet för att få synliga effekter av språkutveckling.
Lektionsdesign, elevaktivetet och transpråkande blir metoder som används för att ge eleverna förutsättningar att utveckla sitt språk.
Tillsammans med lärare samplanera, genomföra och utvärdera lektioner veckovis utifrån ovanstående syfte. Effekter och resultat utgår till stor del från modellen med elevcase hämtade från Ifous. 1 elevcase per lärare.
HT 2022 - Humlemadskolan
Lektionsstruktur Mätpunkter i undervisning Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 05 dec 2022

Slutsats

Ingen slutsats än


Att designa lektioner med elevaktivitet för effekter på elevernas språkutveckling
Förväntad effekt i verksamheten
Lärarna på Humlemadskolan ska utveckla sin förmåga att planera undervisningen utifrån lärandemål och utifrån detta designa lektioner med hög elevaktivitet. Detta ska ge effekter av elevernas språkutveckling.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet samarbetar med en lärare från varje årskurs där de tillsammans planerar, genomför och utvärderar undervisningen. Kvalitetsteamet bidrar med idéer och inspiration i planeringen, stöttar i klassrummet i undervisningen och bidrar med reflekterande frågor och funderingar i utvärderingen av lektionen.

Genomförande
Insats 1
Under nov-dec samarbetar Kvalitetsteamet med en lärare i åk 4 kring ett arbetsområde i biologi. Tillsammans med läraren planeras, genomförs och utvärderas undervisningen. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 05 dec 2022
Effekt 1.1
Avstämning med lärare och rektor 221206
Läraren beskriver samarbetet som väldigt utvecklande för sin yrkesroll. Hen har inte känt sig iakttagen eller bedömd utan upplevt att hen har haft ett stöd i klassrummet och en samtalspartner kring sin undervisning. 
Lektionerna blev mer elevaktiva genom att utgå från mer laborativa och öppna uppgifter som uppmuntrade muntlig kommunikation. Läraren såg tydligt att det gynnade särskilt de svagare eleverna. 
Genom analyser av lektionernas utfall justerades planeringen och anpassades efter elevernas behov. Tillsammans utforskades även möjligheten att låta eleverna lämna in muntliga svar genom ljudinspelningar och här noterades att det gav mer information om elevernas resonemang än om det skulle lämnats in skriftligt.
Det har också varit utvecklande för lärarrollen då ledningen i klassrummet diskuterats utifrån vikten av att hitta sin personliga lärarroll.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 07 dec 2022