SMART mål
Hur kan min differentierade/formativa undervisning under genomgångar bidra till att eleverna ökar sin kunskap och därmed måluppfyllelse.
VT 2022 - Dalslundsskolan F-3
Genomförs av
Emelie Friberg
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2022
Slutsats
Genom en ökad förståelse för sin egen undervisning och kollegialt arbete har lektionsutvecklingen bidragit till att fler elever tar till sig undervisningen. Eleverna är mer aktivt deltagande på lektioner och visar på ökad matematisk förståelse.
När verksamheten plockar fram det de själv upplever som framgångsfaktorer lyfter man framförallt det kollegiala arbetet i form av auskultationer, diskussioner och avsatt tid för gemensam och enskild reflektion kring ens egen undervisning.
När verksamheten plockar fram det de själv upplever som framgångsfaktorer lyfter man framförallt det kollegiala arbetet i form av auskultationer, diskussioner och avsatt tid för gemensam och enskild reflektion kring ens egen undervisning.
En differentierad undervisning och bedömning.
Förväntad effekt i verksamheten
En ökad förståelse för min egen undervisning och hur/när jag behöver omformulera den och mig för att öka lärandert hos mina elever. Genom en formativ undervisning når eleverna en djupare förståelse för matematiken och uppnår i större utsträckning en högre måluppfyllelse.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
En axelkompis i planering, genomförande och reflektion.
Genomförande
Insats 1
Progression
För att få syn på vår egen undervisning måste vi också titta bakåt i våra planeringar och se hur dessa har utvecklats. Vi tittar på samma planeringar som vi gjorde föregående termin och jämför med en planering vi gjort nu.
Hur kan vi se förändringarna?
Vilka förändringar har skett?
Varför har dessa förändringar skett?
Vad tror jag att dessa förändringar ska leda till?
Vad behöver jag mer utveckla?
För att få syn på vår egen undervisning måste vi också titta bakåt i våra planeringar och se hur dessa har utvecklats. Vi tittar på samma planeringar som vi gjorde föregående termin och jämför med en planering vi gjort nu.
Hur kan vi se förändringarna?
Vilka förändringar har skett?
Varför har dessa förändringar skett?
Vad tror jag att dessa förändringar ska leda till?
Vad behöver jag mer utveckla?
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
09 maj 2022
Effekt 1.1
När vi sammanfattar terminen kan vi tydligt se hur vi idag har med differentieringen tidigt i planeringen. Den är en självklar del som kommer väldigt medvetet och tydligt.
Det vi kan fortsätta att arbeta med är hur vi gör det ännu mer synligt och "viktigt" för eleverna.
Det vi kan fortsätta att arbeta med är hur vi gör det ännu mer synligt och "viktigt" för eleverna.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2022
Effekt 1.2
När vi tittade på och jämförde våra planeringar kunde vi se förändringar. De förändringar som var mest märkbara var just vårt sätt att redan i planeringen ha med differentieringen, man kunde tydligt se hur lektionens mål och innehåll hade anpassats för att tydligt nå fler elever. Det vi också såg en tydligt förändring kring var bedömningen. Bedömningen var med i större utsträckning, både vad som skulle bedömas men också hur. Vi kunde även se en tydlighet i bedömningen för att eleverna skulle kunna ta till sig vad de skulle visa på för kunskaper.
Dessa förändringar tror vi har kommit till av att vi idag tänker mer medvetet på dessa saker när vi planerar. Genom att vi blivit mer medvetna kring differentiering och bedömning har man med sig det mer naturligt även när man gör sina planeringar.
Vi tror och hoppas på att dessa förändringar kommer leda till att undervisningen följer samma progression. Alltså att vår undervisning blir mer differentierad och tydligare i sin bedömning. Redan nu upplever vi en större trygghet och säkerhet i vår bedömning och därför blir vi även bättre på att bedöma. Detta leder förhoppningsvis också till att eleverna känner en större trygghet och blir mer förtrogna kring vad de ska utveckla för att visa sina kunskaper. Detta i sin tur kommer leda till djupare förståelse kring matematikämnet både för elever och lärare.
Vi behöver fortsätta att utveckla vår undervisning så att vi framförallt blir tydligare till eleverna kring hur de kan visa sina kunskaper men också vad det innebär att ha kunskapen. Vi behöver bli tydligare med vad det tex innebär att resonera matematiskt, det är inte bara att "prata" utan man visar på sin kunskap i ämnet.
Något vi även reflekterar kring är hur vi ibland går in och stöttat för tidigt. Vi låter inte eleverna göra felen och därmed dra lärdom av dessa utan vi är där och hjälper och stöttar för tidigt. Detta behöver vi utveckla vidare under nästa läsår. Vi behöver bli bättre på att se när en viss typ av lärande sker och när vi behöver gå in och stötta upp så vi gör det i rätt läge.
Dessa förändringar tror vi har kommit till av att vi idag tänker mer medvetet på dessa saker när vi planerar. Genom att vi blivit mer medvetna kring differentiering och bedömning har man med sig det mer naturligt även när man gör sina planeringar.
Vi tror och hoppas på att dessa förändringar kommer leda till att undervisningen följer samma progression. Alltså att vår undervisning blir mer differentierad och tydligare i sin bedömning. Redan nu upplever vi en större trygghet och säkerhet i vår bedömning och därför blir vi även bättre på att bedöma. Detta leder förhoppningsvis också till att eleverna känner en större trygghet och blir mer förtrogna kring vad de ska utveckla för att visa sina kunskaper. Detta i sin tur kommer leda till djupare förståelse kring matematikämnet både för elever och lärare.
Vi behöver fortsätta att utveckla vår undervisning så att vi framförallt blir tydligare till eleverna kring hur de kan visa sina kunskaper men också vad det innebär att ha kunskapen. Vi behöver bli tydligare med vad det tex innebär att resonera matematiskt, det är inte bara att "prata" utan man visar på sin kunskap i ämnet.
Något vi även reflekterar kring är hur vi ibland går in och stöttat för tidigt. Vi låter inte eleverna göra felen och därmed dra lärdom av dessa utan vi är där och hjälper och stöttar för tidigt. Detta behöver vi utveckla vidare under nästa läsår. Vi behöver bli bättre på att se när en viss typ av lärande sker och när vi behöver gå in och stötta upp så vi gör det i rätt läge.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2022
Insats 2
Bokcirkel
Genom att gemensamt läsa valda delar av boken "Formativ undervisning - Utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus" skapar vi oss en gemensam kunskapsbakgrund. Detta för att få en egen djupare förståelse för vad forskningen säger om den formativa undervisningen.
Genom att gemensamt läsa valda delar av boken "Formativ undervisning - Utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus" skapar vi oss en gemensam kunskapsbakgrund. Detta för att få en egen djupare förståelse för vad forskningen säger om den formativa undervisningen.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
09 maj 2022
Effekt 2.1
Vid utvärdering av terminen lyfter samtliga pedagoger vikten av dessa diskussioner. Att stå med en gemensam plattform och genom "klassrumsnärvarande" diskussioner få en djupare förståelse för de val av undervisning som man gör i klassrummet.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2022
Effekt 2.2
Efter att vi läst boken och samtalat kring innehållet har vi en ökad förståelse för bland annat hur man genom återkoppling i undervisningssituationen kan öka elevens förståelse för sitt eget tänkande.
Vi förstår också i större utsträckning vilka förväntningar vi kan ha kring elevernas egna reflektionsförmåga.
Vi behöver vidare bli tydligare för oss själva kring vilka val av formativ undervisning vi gör. När vi tar beslutet om att förändra undervisningen men framförallt varför och hur vi gör den avvägningen.
Vi vill även formativt bedöma våra elever och hur man gör detta på ett konstruktiv sätt som ändå blir en bedömning med hög validitet utan att göra bedömningen summativ.
Vi förstår också i större utsträckning vilka förväntningar vi kan ha kring elevernas egna reflektionsförmåga.
Vi behöver vidare bli tydligare för oss själva kring vilka val av formativ undervisning vi gör. När vi tar beslutet om att förändra undervisningen men framförallt varför och hur vi gör den avvägningen.
Vi vill även formativt bedöma våra elever och hur man gör detta på ett konstruktiv sätt som ändå blir en bedömning med hög validitet utan att göra bedömningen summativ.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2022