SMART mål
Eleverna ska få möjlighet att tillägna sig och visa sina kunskaper genom att använda begrepp inom ett givet område på sitt modersmål samt svenska.
Genom att konkretisera och tydliggöra språket göra det mer tillgängligt för samtliga elever.
VT 2022 - Humlemadskolan
Genomförs av
Emelie Friberg
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
16 jun 2022
Slutsats
Eleverna har tagit till sig bildstöd och konkret material på ett mycket positivt sätt och även om vi kan se en progression i deras förståelse är detta ett arbete som behöver fortsätta.
Eleverna ser fortfarande inte fullt ut sitt lärande då de talar sitt modersmål och har inte sett den positiva kopplingen mellan att stärka sina båda/alla språk. Detta är ett arbete som tar tid att komma in i och där man som elev själv behöver uppleva den positiva effekten av detta arbetsätt vid flera olika tillfällen.
En stor positiv effekt i detta arbetet har varit det kollegiala samarbetet som ökat under uppdragets tid.
Eleverna ser fortfarande inte fullt ut sitt lärande då de talar sitt modersmål och har inte sett den positiva kopplingen mellan att stärka sina båda/alla språk. Detta är ett arbete som tar tid att komma in i och där man som elev själv behöver uppleva den positiva effekten av detta arbetsätt vid flera olika tillfällen.
En stor positiv effekt i detta arbetet har varit det kollegiala samarbetet som ökat under uppdragets tid.
Elevaktivaarbetssätt och transspråkande
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna ska visa en större tillit till sitt språk och begreppsförståelse.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
En axelkompis i planering, genomförande och reflektion.
Genomförande
Insats 1
Konkretisera språket. Genom att ge eleverna tillgång till konkret material och bildstöd blir det lättare för eleverna att ta till sig nya och gamla ord och begrepp.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
16 jun 2022
Effekt 1.1
Bildstödet som tagits fram gör det enklare för eleverna att ta till sig instruktioner samt att få en överblick över dagen. Pedagogerna upplever att detta bildstöd hjälpt till att samla och fånga eleverna till de olika lektionerna snabbare.
Inom matematiken har man aktivt arbetat med att konkretisera abstrakta begrepp vilket ökat elevernas förståelse för begreppen. Detta är ett arbete som behöver fortgå då man inte upplever att det är kunskaper som fullt ut befästs av eleverna.
Då eleverna arbetat med "teama" har de fått möjlighet att använda både sitt modersmål och svenskan i en kombination. Detta var svårt för eleverna i början och ett arbete som behöver "arbetas in" mer.
Inom matematiken har man aktivt arbetat med att konkretisera abstrakta begrepp vilket ökat elevernas förståelse för begreppen. Detta är ett arbete som behöver fortgå då man inte upplever att det är kunskaper som fullt ut befästs av eleverna.
Då eleverna arbetat med "teama" har de fått möjlighet att använda både sitt modersmål och svenskan i en kombination. Detta var svårt för eleverna i början och ett arbete som behöver "arbetas in" mer.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
16 jun 2022
Insats 2
Varje dag ska eleven vid ett tillfälle få möjlighet att reflektera kring och visa sin förståelse för begrepp inom området de arbetar med.
Detta ska de få göra genom att avsluta en lektion om dagen med till exempel KL övning där de använder sig av begrepp från lektionen. Dessa begrepp kan de visa förståelse kring både på svenska och sitt modersmål. Genom att stärka modersmålet och svenska språket ökar då förståelsen för begreppet, dess innebörd samt hur man använder och beskriver det.
Detta ska de få göra genom att avsluta en lektion om dagen med till exempel KL övning där de använder sig av begrepp från lektionen. Dessa begrepp kan de visa förståelse kring både på svenska och sitt modersmål. Genom att stärka modersmålet och svenska språket ökar då förståelsen för begreppet, dess innebörd samt hur man använder och beskriver det.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
16 jun 2022
Effekt 2.1
Genom att få möta sitt eget modersmål kan vi se mer glädje kring modersmålet hos eleverna. Eleverna blir stolta när de ser "sitt" språk och känner en tillhörighet även om många av eleverna inte kan läsa på sitt modersmål.
Eleverna väljer för det mesta, nästan alltid att uttrycka den kunskap de fått på svenska även om vi placerat eleverna tillsammans med elever med samma modersmål. Pedagogerna ser detta resultatet och tror att det har att göra med att det inte är ett inarbetet och bekant arbetssätt att arbeta transspråkade. Kanske är det något som kan komma om man fortsätter att arbeta med det.
Eleverna väljer för det mesta, nästan alltid att uttrycka den kunskap de fått på svenska även om vi placerat eleverna tillsammans med elever med samma modersmål. Pedagogerna ser detta resultatet och tror att det har att göra med att det inte är ett inarbetet och bekant arbetssätt att arbeta transspråkade. Kanske är det något som kan komma om man fortsätter att arbeta med det.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
16 jun 2022