SMART mål
Mål är att lärarna genom sina pedagogiska planeringar och undervisning
- medvetandegör eleverna om deras språkliga kapital 
- utvecklar elevernas förmåga att använda alla sina språk i lärandet 
- möjliggör att eleverna kan fungera som lärresurser för varandra exempelvis genom VR i undervisningen. 
VT 2022 - Humlemadskolan
Pedagogisk planering Språkutveckling Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 29 Utbildning, syfte Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 7 Rätt till namn och nationalitet Art. 8 Rätt att behålla identitet
Genomförs av
Sandra Pilemalm
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 03 mar 2022

Slutsats

Ingen slutsats än


Ökad språklig utveckling och höjd måluppfyllelse i svenska och SVA
Förväntad effekt i verksamheten
Genom att använda alla elevernas språk i lärandet, medvetandegöra eleverna om deras språkliga kapital och möjliggöra undervisning där eleverna kan fungera som lärresurser för varandra så är den förväntade effekten ökad språklig utveckling och höjd måluppfyllelse på sikt i svenska och svenska som andraspråk. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet kommer ihop med lärarna hitta pedagogiska redskap för att forma undervisningen utifrån ovanstående mål. 
Lärarna har som målsättning att med kvalitetsteamets hjälp bli självständiga vad gäller VR. 
Att kvalitetsteamet finns med i planering, undervisning och utvärdering och reflektion under lektioner i SO (fredagar 8:15-9:25) och NO torsdagar (9:50-11:10)
Tid för planering, utvärdering och reflektion är torsdagar 14-15:00. 
För att möjliggöra för lärarna att kunna urskilja hur barnen arbetar och utvecklas gentemot de mål som är uppsatta så vill lärarna få möjlighet att under några tillfällen observera eleverna i undervisningssituationer när kvalitetsteamet leder undervisningen. Lärarna planerar och kvalitetsteamet genomför då lektioner.  

Genomförande
Insats 1
Medvetandegöra eleverna om deras språkliga kapital
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 10 feb 2022