SMART mål
Under vårterminen skapar lärare, i samarbete med kvalitetsteamet, undervisning där digitala lärmiljöer och VR är en del.
VT 2022 - Tågarpskolan
Genomförs av
Johan Lind
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind -
10 aug 2022
Slutsats
Arbetet med VR i elevernas skrivprocess utvecklar deras förmåga att beskriva miljöer, personer och känslor.
Utveckla elevers deltagande i undervisningen genom att använda VR och andra digitala lärmiljöer.
Förväntad effekt i verksamheten
Genom VR och andra digitala lärmiljöer skapar läraren från skolan i samarbete med kvalitetsteamets lärare aktiviteter som ger eleverna förutsättningar att öva och utveckla person-, känslo- och miljöbeskrivningar i berättande texter samt att utarbeta lektionsstrukturer. Detta samarbete innebär att:
- utarbeta lektionsstrukturer kring implemtering av VR och andra digitala lärmiljöer i undervisningen, i syfte att stärka elevers skriftliga förmåga.
- identifiera faktorer i elevers skrivprocess som påverkas av VR
- skapa aktiviteter som ger eleverna förutsättningar att öva och utveckla person-, känslo- och miljöbeskrivningar i berättande texter
- identifiera vad som behöver utmanas och förändras, och vad som fungerar bra, kopplat till vad målet för undervisningen är
- utveckla förståelse hos övriga lärare, vid arbetslagens möte, kring effekter på elevers lärande vid användning av VR i undervisningen.
Mätpunkter:
dec. 2021
jan - juni 2022 läraren skapar en tankejournal för reflektion kring sin undervisning och elevernas lärande
maj 2022
Görs, i samarbete med lärare från kvalitetsteamet, genom kontinuerlig reflektion och analys av elevernas progression i skrivarbetet, avseende person-, känslo- och miljöbeskrivningar.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Reflekterande kollega som fungerar som "bollplank" vid planering och genomförande samt vid den efterföljande reflektionen efter lektionspass där digitala lärmiljöer är inkluderade. Dessutom att gemensamt samarbeta kring dokumentationen av arbetets process.
Delta vid arbetslagsmöten där VR och andra digitala lärmiljöer i undervisningen presenteras
Delta vid arbetslagsmöten där VR och andra digitala lärmiljöer i undervisningen presenteras
Genomförande
Insats 1
Utveckla förståelse för övriga lärare vad VR och andra digitala lärmiljöer kan tillföra undervisningen.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
07 feb 2022
Effekt 1.1
Presentation av arbetet i arbetslagen
vecka 6 AL 4-6
vecka 17 AL F-3
Presentation av arbetet på studiedag 14 mars
vecka 6 AL 4-6
vecka 17 AL F-3
Presentation av arbetet på studiedag 14 mars
Senast uppdaterad av Johan Lind -
29 apr 2022
Insats 2
Utforska klassrumsarbete med VR och andra digitala lärmiljöer för att utarbeta lektionsstrukturer.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
06 feb 2022
Effekt 2.1
Klassrumsarbetet
Lärarens arbete med VR
Lärarens arbete med VR
- tydlig lektionsstruktur början - mitt - slut (cliffhanger) vid varje arbetspass
- bilderna fungerar som stöd och inspiration till elevernas skrivande och beskrivande texter
- tankejournalen har varit viktigt för att beskriva processens gång och utvecklandet av den
- identifierat faktorer i VR som påverkar elevers skrivprocess
- identifierat olika kvaliteter i elevernas beskrivande texter som kan utmanas mha VR
Synliga effekter på elevers skrivarbete
- flertalet elever utvecklar miljöbeskrivningar med stöd av bilder i VR
- flera elever bygger ut sina berättelser med hjälp av sinnena ist för lager på lager (sen...sen...sen osv)
- elev med svårighet att sätta igång arbetet och att hålla i har utvecklats i att starta och bygga vidare på berättelsen när bilderna i VR är med under lektionen som stöd
Senast uppdaterad av Johan Lind -
16 mar 2022