SMART mål
Lärarna ska variera sin undervisning genom att arbeta med elevaktiva arbetssätt som ASL, Att Skriva sig till Läsning.
HT 2019 - Dalslundsskolan F-3
Genomförs av
Jenny Olsson Mohammad-Ali
Jenny Olsson Mohammad-Ali
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali -
23 aug 2019
Slutsats
Ingen slutsats än
Uppdragsbeskrivning
Förväntad effekt i verksamheten
Lärarna använder elevaktiva arbetssätt som en självklar del i undervisningen.
Lärarna arbetar med lärplattan som ett verktyg i läs- och skrivinlärningen som en fortsättning på arbetet med ASL, Att Skriva sig till Läsning.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Inget förväntat stöd definierat än
Genomförande
Insats 1
Arbete i tre år 1 klasser genom operativt arbete tillsammans med ansvariga lärare. Regelbunden reflektion och planering tillsammans med lärarna kring hur undervisning och elevdelaktighet har förändrats och utvecklats.
Modellande av lektioner där ordinarie lärare observerar elevernas arbete och samspel som underlag för reflektion.
Lärarna gör lektionsbesök hos sina kolleger.
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali -
23 aug 2019
Effekt 1.1
Enligt rektor ett mycket framgångsrikt arbete som har gjort att övriga lärare på skolan har visat intresse för arbetssättet.
Enligt lärarna har arbetssättet gjort att eleverna producerar olika sorters texter med ett mer omfångsrikt innehåll än vad de hade gjort om de skrivit för hand. Eleverna har kunnat koncentrera sig på innehållet i större utsträckning eftersom de ej behövt lägga fokus på formandet av bokstäver. Samarbetet har ökat genom att eleverna har skrivit texter parvis och diskuterat språkliga strategier med varandra på ett sätt som lärarna inte har sett vid skrivande för hand. Dessutom uttrycker eleverna stor glädje över att skriva på iPad.
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali -
23 aug 2019