SMART mål
Lärarna ska medvetandegöra eleverna i att använda sig av olika lässtrategier för att öka deras läsförståelse och på sikt även läslusten.
VT 2022 - Dalslundskolan 7-9
Genomförs av
Petra Alven
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven -
17 jan 2022
Slutsats
Ingen slutsats än
Medvetandegöra lässtrategier
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna har ökat sitt intresse för läsning av skönlitteratur och faktatexter.
Eleverna använder sig av olika strategier vid läsning av texter.
Eleverna har ökat sin läsförståelse.
Eleverna möts av elevaktiva arbetssätt.
Elevernas måluppfyllelse förväntas öka.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Tillsammans med lärarna planerar och genomför kvalitetsteamet undervisning som bygger på elevaktiva arbetssätt och användande av olika lässtrategier. Kvalitetsteamet bidrar med lämpligt metod- och inläsningsmaterial, stöttar vid planering och genomförande samt vid diskussioner i samtalsgrupperna.
Mätpunkter
Mätpunkter
Läsförståelsetest i svenska i början och slutet av terminen
Avstämningar
Delavstämning i samtalsgrupperna vecka
Delavstämning i samtalsgrupperna vecka
Delavstämning i samtalsgrupperna vecka
Slutavstämning vecka
Genomförande
Insats 1
De två samtalsgrupperna (kring fakta- och skönlitterära texter) diskuterar olika lässtrategier, hur de kan användas och provar dem i undervisningen. Tillsammans med kvalitetsteamet planeras, genomförs och utvärderas undervisningen kring detta.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
17 jan 2022
Effekt 1.1
Samtalsgrupp faktatexter 1/2-22
Vi ser ett gott resultat i hur vi har arbetat med texter under höstterminen -21 och kommer att fortsätta med att läsa texter tillsammans på lektionerna. Vi börjar med att arbeta med lässtrategin Att göra kopplingar. Vi tror att det kan vara svårt för eleverna att förstå hur deras gamla kunskap om innehållet hjälper dem att förstå texter bättre och kommer därför att låta dem diskutera detta. Vi exemplifierar så att de lättare ska förstå.
Samtalsgrupp skönlitteratur 1/2-22
För att få eleverna mer intresserade av läsning kommer vi att presentera korta texter med olika teman som eleverna får bearbeta på olika vis. Vår förhoppning är att textutdragen ska göra dem sugna på att läsa boken/böckerna de är hämtade från. Vi kommer också att genomföra ett läsförståelsetest och gör samma i slutet av terminen.
Vi ser ett gott resultat i hur vi har arbetat med texter under höstterminen -21 och kommer att fortsätta med att läsa texter tillsammans på lektionerna. Vi börjar med att arbeta med lässtrategin Att göra kopplingar. Vi tror att det kan vara svårt för eleverna att förstå hur deras gamla kunskap om innehållet hjälper dem att förstå texter bättre och kommer därför att låta dem diskutera detta. Vi exemplifierar så att de lättare ska förstå.
Samtalsgrupp skönlitteratur 1/2-22
För att få eleverna mer intresserade av läsning kommer vi att presentera korta texter med olika teman som eleverna får bearbeta på olika vis. Vår förhoppning är att textutdragen ska göra dem sugna på att läsa boken/böckerna de är hämtade från. Vi kommer också att genomföra ett läsförståelsetest och gör samma i slutet av terminen.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
14 feb 2022