SMART mål
Lärarna i arbetslag 4-6 ska utveckla sin förmåga att skapa en undervisning där eleverna visar sin kunskap på olika sätt och vid olika tillfällen samt få redskap för allsidig och varierad bedömning. Utvärdering sker genom regelbundna avstämningar där lärarna får formulera sin utveckling.
VT 2022 - Humlemadskolan
Bedömning Formativ bedömning Mätpunkter i undervisning Utvecklingsområde: Bedömning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 sep 2022

Slutsats
Under terminen har fem lärare i arbetslag 4-6 fått stöttning av Kvalitetsteamet. Lärarna har valt ut ett arbetsområde där Kvalitetsteamet gått in som axelkompis i det pedagogiska arbetet. Syftet har varit att lärarna får syn på sin egen undervisning och utvecklar den, framför allt kring arbetet med formell/informell bedömning. Detta har skett genom att Kvalitetsteamets lärare funnits med vid planering, genomförande och reflektion under arbetsområdet. Genom reflekterande samtal vid formella och informella möten har vi reflekterat kring lektionen utifrån hur eleverna tagit emot undervisningen. Planeringen har sedan justerats utifrån utfallet.
Lärarna har haft olika utgångspunkter utifrån sin professionsutveckling men samtliga har uttryckt att de utvecklat sin undervisning genom att kunna samtala om den, få andra perspektiv på den och reflektera kring enskilda elevers lärprocesser.
Rektor uttrycker att uppdraget gått hand i hand med skolans systematiska kvalitetsarbete och att Kvalitetsteamet har gett värdefull input utifrån kollegiets behov.

Att skapa en allsidig och varierad undervisning och hitta former för bedömning vid olika tillfällen och på olika sätt
Förväntad effekt i verksamheten
  •  Att skapa en undervisning där eleverna får möjlighet att visa sina kunskaper och förmågor på ett varierat sätt.
  • Att kunna bedöma elevernas kunskaper och förmågor vid olika tillfällen och på olika sätt. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Lärarna i AL 4-6 väljer ett specifikt arbetsområde med en undervisningsgrupp som blir det område samarbetet fokuserar på. Under samarbetet blir Kvalitetsteamet en axelkompis, en kollega att bolla idéer med och reflektera kring bedömning av elevernas kunskapsutveckling. Vi samarbetar kring planering, genomförande och reflektion, från att göra en pedagogisk planering innan arbetet startar tills dess att en summativ bedömning gjorts när arbetsområdet är avslutat. Det reflekterande samtalet fokuseras kring en utvald elev som vi studerar extra.

Genomförande
Insats 1
Axelkompis med lärare i matematik åk 5 i ett arbetsområde kring vikt och volym 
Förväntat stöd: 
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring lärarens undervisning 
  • Kvalitetsteamet bidrar med idéer vid planering av lektionerna
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring elevernas kunskapsutveckling
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på olika digitala lärmiljöer

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 maj 2022
Effekt 1.1
Att ha kvalitetsteamet i klassrummet har hjälpt läraren i sin utveckling med undervisningen. Genom reflektioner före, under och efter lektionen, samt genom regelbundna möten veckovis har läraren fått idéer på hur undervisningen kan utvecklas för att möta enskilda elevers behov. Genom att arbeta med digitala verktyg har läraren fått syn på förmågor hos eleverna som hen annars haft svårt att få syn på. 
Genom att använda ett analysverktyg där vi tittat på en elev minut för minut under en lektion har läraren både fått syn på sin egen undervisning samt på hur eleven arbetat aktivt eller passivt under lektionen. 
Idén med att arbeta med fyrfältare i problemlösning har hjälpt eleverna att förstå varför det är viktigt att redovisa hur man kommer fram till ett svar och genom att koppla det till kunskapskraven har elevernas förståelse för arbetssättet ökat.
Kvalitetsteamet har också introducerat hur man i Vklass kan koppla ett arbetsområde till kunskapskrav och på så sätt dokumentera både vad eleverna har arbetat med och hur långt de har nått i sin kunskapsutveckling. Detta har läraren sett som ett stöd i dokumentationsarbetet.

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 maj 2022
Insats 2
Axelkompis med lärare i geografi åk 6 i ett arbetsområde kring endogena och exogena processer.
Förväntat stöd: 
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring lärarens undervisning 
  • Kvalitetsteamet bidrar med idéer vid planering av lektionerna
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring elevernas kunskapsutveckling
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på olika sätt att kunna bedöma eleverna
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på olika digitala lärmiljöer
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 jun 2022
Effekt 2.1
Lärarens uttrycker att det har varit positivt att ha stöd av kvalitetsteamet. Kvalitetsteamet har bidragit med reflektioner, idéer och verktyg som skapat en undervisningen där eleverna varit mer delaktiga och kunnat visa visa sina kunskaper på ett mer varierat sätt. Läraren har breddat sin repertoar av verktyg för att kunna bedöma eleverna. Kvalitetsteamet har kommit med många nya förslag på digitala verktyg som framför allt gett eleverna en större möjlighet att välja hur de vill visa sin kunskap. Särskilt de svaga eleverna har lyft sig och kunnat visa vad de kan. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 jun 2022
Insats 3
Axelkompis med lärare i bild åk 6 i ett arbetsområde med abstrakt kollage 
Förväntat stöd: 
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring lärarens undervisning 
  • Kvalitetsteamet bidrar med idéer vid planering av lektionerna
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring elevernas kunskapsutveckling vad gäller främst elevernas bildanalys och utvärdering
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 maj 2022
Effekt 3.1
Läraren uttrycker att genom Kvalitetsteamets närvaro har hen fått möjlighet att få syn på sin undervisning och spetsa till den lite extra. Momentet med att bedöma elevernas skriftliga arbeten (bildanalys) är svårt enligt läraren och här har det varit värdefullt med Kvalitetsteamets input. Kvalitetsteamet har även bidragit med former för dokumentation av den summativa bedömningen.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 13 jun 2022
Insats 4
Axelkompis med lärare i engelska åk 5 i ett arbetsområde med muntligt berättande 
Förväntat stöd: 
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring lärarens undervisning 
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på olika digitala lärmiljöer
  • Kvalitetsteamet bidrar med idéer vid planering av lektionerna
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring elevernas kunskapsutveckling
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 maj 2022
Effekt 4.1
Avstämning 6 april med rektor och lärare.
Läraren upplever att hen utvecklas när det finns en kollega att prata med om sin undervisning. Insatsen från kvalitetsteamet ger energi. Det blir en boost i arbetet. 
Man får i detta syn på sin egen undervisning och får en distans till den. Det faktum att den personen kommer utifrån och besitter kunskap och erfarenhet av undervisning är viktigt. Genom att ställa de rätta frågorna börjar det hända något i huvudet på pedagogen. Men man ska inte underskatta den tid det tar att nå förändring. Det krävs kontinuitet och att kvalitetsteamet blir en del av verksamheten. Det har skett i detta fallet. 
För lärarens del kan hen speciellt lyfta hur det har skett en förändring i hur man kan formulera lektionsmål för eleverna som gör skillnad. Här upplever läraren en tydlig förflyttning.

Rektor lyfter att när kvalitetsteamet går in som axelkompis finns det en möjlighet att möta den läraren där den befinner sig och på så sätt kunna stödja dess utveckling. Det ses som en nyckel. 

Arbetet med att ha tre fokuslever har varit lite svårt att upprätthålla. Tre är för många, det räcker med en. Dessutom hade det varit lättare om det hade varit en gemensam arbetsform i hela arbetslaget där man möts i gemensamma diskussioner. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 29 apr 2022
Insats 5
Axelkompis med lärare i svenska åk 4 kring berättande text - fabler
Förväntat stöd:  
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på olika digitala lärmiljöer
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag i planering av undervisningen
  • Kvalitetsteamet deltar i undervisningen och modellar framför allt i digitala lärmiljöer
  • Kvalitetsteamet bidrar med reflektioner kring elevernas kunskapsutveckling med
  • Kvalitetsteamet bidrar med förslag på undervisning som skapar motivation och engagemang
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 30 maj 2022
Effekt 5.1
Avstämning 8 april med rektor och lärare efter avslutad insats.
Läraren berättar om flera olika insikter som hen har fått syn på under arbetets gång.
  • Genom att ha ett välformulerat mål i början av lektionen kan eleverna få syn på det lärande som skett under lektionen. Det ska vara ett mål som rör elevernas kognitiva förflyttning under lektionen (inte görande).
  • Läraren har fått syn på hur digitala verktyg kan användas för att förstärka undervisningen, t ex genom VR-promenader och verktyg där text, ljud och bild samverkar.
  • Vinsten med att låta ett arbete ta tid, hur mycket man faktiskt hinner med när man systematiskt för in olika moment som ska leda fram till en slutprodukt.
  • Att elever får fler uttrycksmöjligheter när de får arbeta multimodalt, t ex genom ljudinspelningar. Och att detta ger ett bredare bedömningsunderlag till läraren.
  • Under samarbetet har läraren kunnat se många förmågor hos eleverna som inte varit synliga innan.
  • Att arbeta med en slutprodukt med autentiska mottagare (läsa upp för yngre elever, en tryckt bok som skickas hem) har ökat elevernas motivation att prestera och att det skapar en stolthet kring deras arbete.
  • Att avsluta lektionen med att lyfta olika elevexempel skapar ett engagemang och inspirerar eleverna. 
  • Läraren avslutar arbetet med att göra en summativ bedömning i en kunskapsmatris kopplad till pedagogisk planering i Vklass.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 02 maj 2022