SMART mål
Tillsammans med läraren från Kvalitetsteamet skapar lärarna undervisning som innehåller olika lärsituationer (analoga, praktiska och digitala) samtidigt som de utvecklar kompetenser att bedöma elevarbeten på ett varierat och allsidigt sätt. 
HT 2022, VT 2022 - Svenshögskolan
Bedömning Digitalisering Utvecklingsområde: Bedömning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind - 18 okt 2022

Slutsats
  • Vi har sett att om VR är ett återkommande inslag i undervisningen så skapas förutsättningar för elever att vara i lärande vad gäller kunskapsutveckling, social kompetensutveckling samt utveckling av ansvarstagande. I det sammanhangen syns effekterna av VR.

  • Lärarna på Svenshögskolan har identifierat att en undervisning som innehåller digitala lärmiljöer, med exempelvis VR, ger elever möjligheter att på olika sätt visa kunskaper och förmågor.


Utveckla varierad undervisning och kompetenser för en allsidig bedömning av elevers lärande
Förväntad effekt i verksamheten
Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet skapar lärarna undervisning som innehåller olika lärsituationer där eleverna på olika sätt ges möjligheter att visa samt uttrycka kunskaper och förmågor.

I det samarbetet förstärker och utvecklar lärarna kompetenser att bedöma elevarbeten formativt och summativt samt informellt och formellt.  
Det innebär vidare att lärarna utökar sina alternativ av användbara digitala verktyg och metoder som kan kombineras med analoga arbetsmetoder för att på sätt skapa varierad undervisning.

I klassrummet möter eleverna  multimodala uppgifter där de vid olika tillfällen och på olika sätt kan visa sina och uttrycka kunskaper under arbetets gång.
De möter både analoga och digitala arbetssätt.

En effekt av samarbetet med läraren från kvalitetsteamet är att undervisningen utvecklas mot en högre grad av differentiering, vilket innebär att eleverna ges möjligheter att arbeta utifrån sina förutsättningar ex. tid, tempo och nivå. I förlängningen leder det till färre extra anpassningar i klasserna.


Mätpunkter
  • vecka 5 (januari)
  • vecka 14 (mars)  
  • vecka 20 (maj)
  • vecka 22 (juni) - avslutande möte med skolledning 

  • vecka 38 (sept)
  • vecka 42 (okt)
  • vecka 51 (dec) avlutande möte med skolledningen
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Läraren från kvalitetsteamet fungerar som reflekterande kollega vid planering, genomförande, observation och reflektion av undervisningen.
Stödet kan ske genom inspiration, modellande, samtal och tekniskt stöd. 

Läraren från kvalitetsteamet stöttar skolutvecklingsgruppen vid planeringsarbetet inför skolans utvecklingsmöten (VT22). 

Arbetet ligger i linje med skolan SKA-mål, skolans fokusområde inom Burlöv bygger utmärkt undervisning samt skolans utvecklingsarbete inom Ifous.

Genomförande
Insats 1
Skapa undervisning som innehåller varierade bedömningssituationer
Tillsammans på skolans utvecklingsmöten (UM)

Nuläget synliggörs genom att lärarna svarar på följande frågor
  • beskriv kort hur du arbetar med bedömning i din klass (om du vill kan du utgå från formativt? summativt? formellt? informellt?)
  • vilka möjligheter / utmaningar anser du finns vid bedömning av elevers analoga resp. digitala arbeten?
  • hur medvetandegör du eleverna på olika kvaliteter i deras arbete?
  • på vilka sätt utvecklar eleverna i ditt klassrum förståelse för olika kvaliteter i sina arbete?

Dessa frågor ligger till grund vid de olika mätpunkterna för att identifiera den eventuella förflyttning lärarna gjort under terminens arbete.


Senast uppdaterad av Johan Lind - 04 mar 2022
Effekt 1.1
April 2022
  • på UM ger lärarna uttryck för en samsyn kring begreppen formellt, informellt, formativ samt summativ bedömning
  • lärarna har utvecklat förståelse för formativ undervisning
Senast uppdaterad av Johan Lind - 01 apr 2022
Insats 2
Skapa undervisning kring digitala lärmiljöer, som innehåller varierade bedömningssituationer
Samarbete mellan läraren från kvalitetsteamet och skolans lärare

Gemensamt lärande kring digitala lärverktyg för att utveckla elevernas lärmiljö
I klassrummet skapas förutsättningar för elever att visa och uttrycka kunskaper samt förståelse på olika sätt t.ex. genom differentierade uppgifter i matematik, kombinerat digitalt och analogt arbete, VR-promenader (förstärkt bildstöd) samt utvecklat förståelse hur en digital multimodal bok kan stötta elevers lärande.
Lärarna utökar valmöjligheterna av användbara digitala verktyg och metoder som kan kombineras med analoga arbetsmetoder för att på sätt skapa varierad undervisning.
Lärarna låter eleverna redovisa/presentera/uttrycka kunskaper på olika sätt och låter detta vara en utgångspunkt i undervisningen.

Kollegialt samarbete med lärarna
Identifierat utvecklingsområde utifrån elevernas behov 

  • Diskutera och analysera vad som behöver förändras och varför
  • Gemensam tankekarta - Beskriv området 
  • Samtal kring frågorna:
    • vad består kunnande av inom .....?
    • vad kan eleven när de kan något inom .....?
    • vilka kvaliteter i arbetet kan eleverna visa?
    • hur vet eleven vad som höjer kvaliteten i sitt arbete?
    • vad behöver vi göra i undervisningen för att eleverna ska nå målet?
  • Planera och genomföra undervisning där digitala verktyg är en del av elevernas lärmiljö
  • Reflektera gemensamt 



Senast uppdaterad av Johan Lind - 03 maj 2022
Effekt 2.1
Avslutande möte med rektor 3 juni 2022
Rektor uppfattar 
  • att kvalitetsteamets olika ingångar i uppdraget, genom att skapa förtroendefulla relationer, har varit väldigt viktigt för de framgångar skolans lärare nått med att skapa undervisning som innehåller digitala lärmiljöer. 
  • ett kollegium som tagit gemensamma steg mot undervisning som innehåller digitala lärmiljöer. Lärarna har utvecklat en bredare syn på vad digitala lärmiljöer är och vad de kan tillföra undervisningen
  • en större vilja att implementera digitala lärverktyg i undervisningen och skapa digitala lärmiljöer som innehåller både digitala och analoga aktiviteter. Det digitala kompletterar det analoga och vice versa ex. en digital uppgift kan i många fall ersätta ett skriftligt prov
  • att formuleringen digitala lärmiljöer har hjälp att avdramatisera införandet av digitala verktyg, framför allt VR
  • att när VR är en kontinuerlig del av undervisningen skapas förutsättningar för eleverna att vara i ett lärande vad gäller kunskapsutveckling, social kompetensutveckling samt ansvarstagande. I det sammanhangen syns effekterna av VR 
  • att eleverna uppfattar nyttan och ser VR som stöd för sitt lärande om VR är ett återkommande inslag i undervisningen
  • att det är i samtalen mellan kvalitetsteamets lärare och lärarna kring hur undervisningen kan utvecklas, som ett kollegialt lärande uppstår
  • vikten av att i dessa samtal diskutera bedömning och olika kvaliteter i elevers arbete samt hur detta synliggörs i undervisningen för både lärare och elev

Avstämningsmöte 18 okt 2022

Senast uppdaterad av Johan Lind - 18 okt 2022
Effekt 2.2
Gemensamt lärande kring digitala lärverktyg för att utveckla elevernas lärmiljö

1.
Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet har lärarna utvecklat elevernas lärmiljö till att innehålla olika digitala verktyg där elever ges möjligheter att visa kunskap och förståelse på olika sätt.
Det mest synliga exemplen är VR-promenader med efterföljande arbete samt arbetet med multimodal digital bok (Bookcreator).
Kameran är också en betydande del av undervisningen som ett verktyg för lärande, både vad gäller stillbilder och rörliga bilder.

2. Lärarna låter eleverna presentera och uttrycka kunskaper på olika sätt genom tal, text och/eller bild. Dessutom ges eleverna möjligheter att på olika sätt reflektera över sitt lärande.

3. Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet reflekterar läraren vid planering och efterarbete kring olika kvaliteter i elevernas arbeten och på vilket sätt undervisningen bör/kan förändras så att elevernas förståelse för olika kvaliteter i deras arbeten synliggörs. Dessutom diskuterar vi hur vi på ett tydligt sätt kan visa eleverna varierade kvaliteter i olika arbeten.

Senast uppdaterad av Johan Lind - 03 jun 2022
Effekt 2.3
Kollegialt samarbete med lärarna i årskurs 1
Lärarna identifierar ett utvecklingsområde utifrån elevernas behov - matematiska begrepp.
Vidare har det kollegiala samarbetet med kvalitetsteamet handlat om vad vi behöver göra i undervisningen för att eleverna ska nå målet inom matematiska begrepp?

Tillsammans med lärare från kvalitetsteamet har lärarna identifierat att elevernas samarbete utvecklas när de arbetar med digitala verktyg såsom multimodal bok (Bookcreator). Dessutom upptäcker vi, genom att eleverna får möjlighet att visa och uttrycka kunskaper på olika sätt, att elevernas förståelse för begreppen synliggörs då det ex. fotograferar begreppet och beskriver verbalt vad som händer på bilden.

Gemensam reflektion ger oss möjligheter att se det som fungerar bra samt att  förändra undervisningen inför kommande lektionsarbete.

Lärarna i år 1 menar att effekterna av samarbetet är:
Arbetet med läraren från kvalitetsteamet har gett oss möjligheter att forma en undervisning som innehåller digitala verktyg, till exempel VR och book creator.
Vi ser att elevernas intresse ökar om uppgifterna de ska göra innehåller digitala, praktiska och analoga aktiviteter. Då uppfattar vi att eleverna också är i lärande i många olika situationer och då kan visa vad de kan på många sätt. 
Vi har sett att det ibland blir oroligt i klassen då vi arbetar med olika aktiviteter men samtidigt ser vi att eleverna i de sammanhangen också lär sig att ta ansvar och utveckla en social kompetens som är viktigt för andra arbetsuppgifter i klassrummet.
Vi tänker att arbetet med digitala lärmiljöer kommer att fortsätta nästa termin.

Kollegialt samarbete med lärarna i slöjdämnena
Lärarna identifierar möjliga arbetsområden där ett digitalt verktyg (book creator) kan fungera som ett komplement till deras nuvarande undervisning.
Vi funderar på hur olika kvaliteter i elevernas arbete kan synliggöras, både för elev och lärare.

Lärarna i slöjd menar att effekterna av samarbetet är:

”I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att reflektera över arbetsprocessen och resultat för att fördjupa sitt lärande” (Lgr22)

Vi använder digitala verktyg som en del av slöjdprocessen, framför allt när eleverna reflekterar över sitt arbete. Eleverna ser sin slöjdprocess, hur arbetet fortskrider. De kan gå tillbaka för att se vad de gjorde förra lektionen och vad de ska göra den aktuella lektionen. Det är ett tydligt stöd om ex. eleven av olika anledningar varit borta. Elevernas digitala bok ger dem möjligheter att på olika sätt visa sin framväxande kunskap i slöjd, både praktiskt och teoretiskt. Det blir också ett sätt för eleven att bearbeta och utveckla idéer och olika tillvägagångssätt för att nå fram till en slutprodukt. 
Elevernas reflektioner har varit en del av startuppgiften och en del av den avslutande uppgiften. Således ett sätt att strukturera och hålla samman lektionen. 
Genom kombinerat arbetet lärarens instruktioner, praktiskt arbete samt digital bok har eleverna utvecklat förståelse för olika ord och begrepp i slöjd, exempelvis verktygsmaskin och hantverkstekniker.
Vi upplever att vi har fått syn på elevernas arbetsprocess på ett bra sätt och vi har också kunnat hjälpa eleverna vidare i arbetet med stöd av boken och deras bilder. Vi uppfattar att arbetet med reflektion med stöd av bilder i digital form har underlättat reflektionen i slöjdämnet. Eleverna har lättare kunnat fokusera på att tänka kring sitt arbete, dels med stöd av före-efter bilder dels genom arbete med digitalt skriven eller talad text.
Vi arbetar vidare med en digital processdagbok nästa termin.

Kollegialt samarbete med lärare i Hjärtat
Läraren i Hjärtat samarbetar med läraren från kvalitetsteamet kring hur vi kan möta elevernas behov med hjälp av digitala verktyg.
Vi planerar, genomför och reflekterar kring användandet av VR och en digital bok i undervisningen.

Läraren i Hjärtat menar att effekterna av samarbetet är:
Enligt läroplanen ska skolan främja elevens digitala kompetens och detta genom att använda digitala verktyg i undervisningen som kan förbättra elevernas förutsättningar för lärande. 
Jag har haft ett bra samarbete med läraren från kvalitetsteamet. Han har varit på hjärtat och handlett mig att lära ett nytt digitalt redskap VR och book creator som jag aldrig jobbat med tidigare. Vi har haft ca 5 VR-lektioner och efter det arbetat på flera sätt där det digitala verktyget varit en del av det. Vår grupp har barn med speciella behov och under vårt arbete med VR märkte vi effekter hos eleverna exempelvis att fler elever visar mer intresse för VR- lektioner och med det blev det  lättare att samla eleverna och starta lektioner och att eleverna har snabbt lärt sig de olika digitala verktygen. 


Kollegialt samarbete med lärare i engelska år 5
Läraren och läraren från kvalitetsteamet samarbetar kring ett upplägg i engelska där elevernas språkliga (skriftligt, muntligt och bildmässigt) förmågor övas. I arbetsområdet ingår digitala verktyg t.ex. VR.

Vi diskuterar olika bedömningssituationer och hur eleverna på olika sätt kan visa sina kunskaper och förståelse.
Dessutom diskuterar vi olika kvaliteter i elevernas muntliga och skriftliga arbeten där bilderna och texten kompletterar varandra.
De effekter vi upptäckte var att det uppstod många olika bedömningssituationer i klassrummet under tiden eleverna arbetade med förberedelser inför den muntliga presentationen. Det var exempelvis när de letade bilder som passade till deras berättelser, där de i samarbete i gruppen kom fram till vilka bilder de skulle använda i vilka sammanhang. Dessutom såg vi att när eleverna kommunicerade vad de skulle prata om uppstod samtal som informellt kunde bidra till lärarens förståelse av elevernas kunnande i engelska.

HT 22
Kollegialt samarbete med arbetslag 4-6
Lärarna i arbetslaget arbetar tillsammans med läraren från kvalitetsteamet med att planera ett gemensamt område som innehåller olika bedömningssituationer. Arbetet skapas i 'Numbers', där en lektionsserie blir synliggjord och varierade aktiviteter tillsammans med relevanta kunskapskrav.

Kollegialt samarbete med lärarna i år 1
Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet diskuteras hur elevernas förkunskaper och förmåga att använda digitala verktyg kan användas för att underlätta deras inlärning. För läraren innebär det att planera för en varierad undervisning som innehåller digitala och analoga arbetsmetoder. För eleven innebär det ett varierat arbete i klassrummet och olika möjligheter att visa sin förståelse på. 

Kollegialt samarbete med lärarna på skolan
Planera och skapa undervining där VR är en del. Tillsammans med lärare från kvalitetsteamet bygger lärarna tillsammans promenader i VR där flera ämnen är representerade.

Senast uppdaterad av Johan Lind - 26 sep 2022
Insats 3
Skapa fördjupad förståelse för digitala verktyg
Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet utökar lärarna sina möjligheterna att välja tänkbara och användbara digitala verktyg för att på sätt skapa varierad undervisning.

Lärare från kvalitetsteamet leder en instruktion med efterföljande workshop av Interactive projector (som finns i alla klassrum på skolan)
vecka 3

Workshop - skapa VR-promenader (använda kameran som verktyg i undervisningen)
Lärare från kvalitetsteamet leder en workshop kring olika digitala verktyg. Detta innebär att lärarnas kompetens kring olika digitala verktyg utvidgas.

vecka 7, 18 och 19

Vid planering och genomförande av undervisning som innehåller digitala verktyg t.ex. VR-promenad och Bookcreator samarbetar läraren från kvalitetsteamet med lärare på skolan.
Senast uppdaterad av Johan Lind - 03 maj 2022
Effekt 3.1
Februari
Tillsammans med läraren från kvalitetsteamet planerar och genomför flertalet lärare undervisning där digitala verktyg är en betydande del.
Alla elever på skolan har arbetat med Bookcreator i något skolämne ex. matematik. Dessutom har alla elever mött VR under lektionerna vid något tillfälle under terminen.

Vidare har lärare i samarbete med läraren från kvalitetsteamet utvecklat arbetet med att skapa egna VR-promenader.

Mars
Lärare i praktisk-estetiska ämnen, i samarbete med läraren från kvalitetsteamet, arbetar med både VR och kameran som verktyg för elevers lärande för att utveckla digitala lärmiljöer. Inom dessa skapar vi förutsättningar för en varierad bedömning av elevarbetenas olika kvaliteter.

Lärare, i samarbete med läraren från kvalitetsteamet, och elever i år 5 arbetar med att skapa egna VR-promenader för att utveckla skriftligt och muntlig förmåga i engelska, samtidigt letar de bilder som stöd för deras muntliga presentattioner i VR.

April - juni
Lärare, i samarbete med läraren från kvalitetsteamet, planerar och genomför undervisning som innehåller differentierade uppgifter kopplade till Lgr22.

Flera lärare har i samarbete med läraren från kvalitetsteamet skapat egna VR-promenader.

September
Lärare planerar och skapar undervisning i teknikämnet där verktyget numbersär en del i att utveckla strukturen för en lektionsserie. I aktiviteterna kan eleverna på olika sätt visa sina kunskaper och förmågor.



Senast uppdaterad av Johan Lind - 26 sep 2022