SMART mål
  • Ökad måluppfyllelse för den klass som provar tvålärarsystem
  • Utifrån erfarenheterna som görs under terminen skapas en struktur för tvålärarsystem inom ramen för förstelärarskapet. 

VT 2022 - Vårboskolan
Anpassningar i undervisningen Formativ bedömning Kollegialt arbete Lektionsstruktur Problemlösning matematik Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Utvecklingsområde: Struktur Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 apr 2022

Slutsats
Positiva effekter:
Genom att vara två lärare så har elevernas upplevelse av att få hjälp ökat. Möjligheterna att dela upp gruppen har skapat större lugn.  Eleverna uttrycker också att det blir större variation nu och att de därför använt tiden mer effektivt och i högre grad använt lektionerna till att räkna matte. Grupp 1 som i högre grad haft två lärare (den andra gruppen har varit mer drabbade av kurser och sjukdom) är upplevelsen av att lektionerna är roliga ökat markant. Tiden som eleverna använder effektivt har ökat i båda grupperna, men tydligast i grupp 1. 

Genom att vara två lärare som arbetar tillsammans, så finns möjligheten till mer flexibla lösningar gällande såväl undervisningens innehåll som gruppernas konstellation. Ett exempel är att kunna lyfta ut de elever som har svårigheter med en specifik del i matematiken och ha dem ett pass i liten grupp för att stötta deras inlärning och få en tydligare bild av var de brister. Ett annat exempel är att en lärare kan samla en liten grupp och ha muntlig redovisning, vilket dels stöttar de elever som annars har svårt att visa sina matematiska förmågor, samt ge alla elever möjlighet till direkt feedback och övning inför nationella provens muntliga del.

Genom att vara två lärare är det i än högre grad möjligt att se alla elever varje lektion. Elever som inte själv tar hjälp eller av olika anledningar är väldigt tysta, får fler tillfällen att ändå synas, höras och visa på sina matematiska förmågor.

Genom gemensam reflektion över det som skett i klassrummet så blir också analysen av vad som gett effekt och vad som inte gett effekt djupare och mer komplex. Detta leder i sin tur till att undervisningen i högre grad har möjlighet att vara innovativ och differentierad.
Två lärare  ger bättre möjlighet att hitta rätt material till alla elever för att möta elevers behov, då det finns fler som kan söka och konstruera uppgifter.

Att vara två lärare som delar planering, genomförande och reflektion tillsammans skapar också en större känsla av tillfredsställelse hos de undervisande lärarna, då möjligheten att ha en undervisning som når alla elever är högre. En vidare effekt av detta är lärare som orkar mer, mår bättre och blir mer kreativa, samt blir mindre stressade. När läraren har mer utrymme, både i tid och tanke, skapas förutsättningar för den ovan nämnda mer innovativa och differentierade undervisningen.

Genom att vara två lärare fanns möjligheten att följa upp de skriftliga proven med muntlig komplettering. Detta ger i sin tur eleverna möjlighet att verkligen visa på sin matematiska förståelse och vad de kan och vad de behöver träna mer på.

Genom de gemensamma reflektionerna och att det att vara två lärare i klassrummet, så skapas förutsättningar för mer allsidig undervisning. Läraren på skolan har dessutom haft betydligt fler möjlighet till kontinuerlig bedömning och direkt riktad undervisning till enskilda elever. Detta har i sin tur lett till att lärarens bedömning av elevernas kunskap och kunskapsutveckling blir mer allsidig.

Utmaningar att ta i beaktande:
De lärare som har ett tvålärarskap behöver tid till planering och reflektion kring lektionerna. Det är också viktigt att lärarna är inställda på och intresserade av att utveckla sin undervisning. Skulle lärarna istället tänka att det är en ren avlastning, så är risken att effekten i undervisningen och följaktligen i elevernas lärande, uteblir.

Övriga reflektioner:
En sak som överraskade oss var den positiva effekten av att vara två lärare som inte har samma ämnen. Varje ämne har sin ”tradition”. Genom att vara två lärare från olika ”traditioner”, förutsatt att båda är öppna för det samtalet, gör att nya sätt att se på undervisning och framförallt nya sätt att göra undervisning kan ha en positiv korsbefruktande effekt. Så var det i vårt fall. Det som vi var rädd skulle bli en svaghet (att läraren från Kvalitetsteamet inte var utbildad matematiklärare), blev istället en styrka. 

Undervisningen med två lärare har endast varit i matematik. Trots det har resultaten i fysik (lärarens andra ämne) också blivit bättre. Här har vi inte gjort någon undersökning, men upplevelsen är att det arbete som läraren på skolan och läraren i kvalitetsteamet har gjort i matematik har fått effekt även på undervisningen i fysik. Vår tolkning av varför är kombinationen av två saker. Dels frigör tvålärarskapet tid eftersom planering görs gemensamt i matematik och den tiden kan användas till det andra ämnet (fysik). Dels spiller de pedagogiska reflektionerna över i de egna reflektionerna kring det andra ämnet. 




Jämförande studie av två-lärarsystem i ämnet matematik
Förväntad effekt i verksamheten
  • Ökad måluppfyllelse för den klass som provar tvålärarsystem
  • Utifrån erfarenheterna som görs under terminen skapas en struktur för tvålärarsystem inom ramen för förstelärarskapet. 

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Vi vill undersöka om ett tvålärarsystem ger effekt på måluppfyllelsen i matematik.
Får vi den önskade effekten kommer vi att arbeta vidare med tvålärarsystem inom ramen för förstelärarnas arbete.

Vi vill också att det utifrån erfarenheterna som görs under terminen skapas en struktur för tvålärarsystem inom ramen för förstelärarskapet. 

Genomförande
Insats 1
Tidslinje för arbetet v 9-14

Tidsplan VT-22 fram t o m v14


v -> v8 Nuläge med enkät och intervjuer 
v 9-10 Mätpunkt 2 med diagnos och muntliga bedömningar i liten grupp.
v13 Mätpunkt 3 med samma diagnos och muntlig bedömning i liten grupp
v14 Slutlig mätpunkt med elevenkät 2 och intervjuer. Sammanställning, slutanalys
och förslag på fortsatt arbete med tvålärarskap utifrån de resultat som syns. 

Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 08 mar 2022
Insats 2
Elevenkät 1 och 2 grupp 2
Upplevelse av undervisningens kvalitet.

  • Elevernas upplevda “arbetstid” på en lektion 
  • Upplevelse av lektionerna
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Effekt 2.1
Enkät 1

Enkät 2


Enkät 1
Enkät 2


Reflektion:
Den här gruppen har haft färre tillfällen med två lärare under perioden. Gruppen har också oftare haft vikarie. Kanske avspeglas resultatet av enkät 2, fråga 2 (Hur upplever du mattelektionerna?) i det. Kanske kan det också avspegla det faktum att alla elever syns hela tiden när vi är två. Vilket innebär att det finns färre tillfällen att gömma sig eller göra annat. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Insats 3
Elevenkät 1 och 2 grupp 1
Upplevelse av undervisningens kvalitet.

  • Elevernas upplevda “arbetstid” på en lektion 
  • Upplevelse av lektionerna
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Effekt 3.1
Enkät 1
Enkät 2

Enkät 1

Enkät 2


Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Insats 4
Tvålärarskap i en åk 8 (grupp 2)
Undervisning av läraren från kvalitetsteamet och ordinarielärare tillsammans. Undervisningen kommer att utgå från ett tvålärarskap där panering, genomförande och efterarbete görs gemensamt. 3 elevers resultat kommer att följas. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Effekt 4.1
Betyg v 14 efter muntlig komplettering:
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 08 apr 2022
Effekt 4.2
Prov v 13
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Effekt 4.3
Betyg HT-21
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Effekt 4.4
Diagnos v 10

Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Insats 5
Elevintervjuer i båda åk 8 i ma (slutet av terminen)
Eleverna intervjuas utifrån hur de upplever undervisningen och eventuella skillnader. Hur upplever de sitt engagemang? Hur väl upplever de att de förstår det som de jobbar med i matematiken? 

Eleverna intervjuas även i början av terminen för att på så sätt börja reflektera kring sin undervisning utifrån samma frågor som ställs i slutet av terminen. Detta tänker vi medför en större tillförlitlighet i undersökningen. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Effekt 5.1
Eleverna upplever följande:
- Det har blivit lugnare med två lärare, vilket medfört större studiero. 
- Eleverna upplever att de har kunnat använda tiden mer effektivt tack vare större lugn, men också det att lektionerna har varit mer varierade. 
- Eleverna upplever det som positivt att gruppen kunnat vara delad ibland, då de då kunnat få än mer hjälp. 
- Eleverna uttrycker att de har fått jobba mer muntligt och i små grupper, vilket gjort att de har fått större chans att visa vad de kan kontinuerligt. 
-Eleverna upplever att de snabbare får hjälp när de behöver och därför kan använda tiden i klassrummet till matematik i högre grad än tidigare. 
- Eleverna har uppskattat möjligheten att öva muntlig problemlösning i liten grupp eftersom det kommer öka deras möjligheter till högre betyg på nationella provet. 

Citat: 
"Det har funkat jättebra att vi har delat upp och gjort lite olika saker. Jag jobbar mer effektivt. Boken blir enklare. Det blir effektivare helt enkelt. "

"Det blir lättare att använda hela lektionen när det är mer praktiskt."

"Jag har faktiskt använt mer av tiden till matte på lektionen. Det är roligare nu. Det är variationen som gör det. Anstränger mig kanske 7-8. Mer nu. Kunde varit bättre, men ändå ganska bra nu tycker jag själv."

" Bättre så klart nu när ni är två. (...) Varit bra att dela upp gruppen. Alla får den hjälp de behöver, ingen behöver vänta. Man kan jobba mycket mer effektivt. "

"Jättebra när ni är två stycken. Mycket bättre eftersom alla får mer hjälp och det blir mindre stressigt för Veronica. Vi upplever alla att det är stor skillnad."

"Mitt fokus har ändå blivit bättre. Jag förstår faktiskt mycket mer nu. Så jag tycker ändå att jag fokuserar mer nu."



Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 05 apr 2022
Insats 6
"Kontrollgrupp" Grupp 1
Undervisning i en åk 8 då kvalitetsteamets lärare är med som resurs och inte deltar aktivt i planering eller genomförande av undervisningen. Resultaten hos 3 elever följs. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2022
Effekt 6.1
Betyg v 14 efter muntlig komplettering:
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 apr 2022
Effekt 6.2
Resultat prov v13

Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Effekt 6.3
Betyg HT-21
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Effekt 6.4
Betyg diagnos v10
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022
Effekt 6.5
Då läraren på plats och läraren från kvalitetsteamet båda såg effekter med arbeta så som de gör i den andra åk 8 uppstod ett etiskt dilemma. I samråd med bitr rektor Pia Gustafsson och Kvalitets- och utvecklingssansvarig Sandra Tauberman, beslutade de därför att överge idén om en kontrollgrupp, utan att ge båda grupperna lika mycket av planeringstid och utvecklad undervisning. 

Effekter som lärarna såg på, mycket kort tid var, ökat engagemang hos eleverna, ökad effektivitet och ökad tid då eleverna jobbar med matematik på lektionerna. Läraren på enheten har också sett möjligheten till fler bedömningstillfällen och möjligheten till ytterligare differentierad undervisning och bedömningsformer. Detta tillsammans ger ökad validitet och reliabiliteten. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 31 mar 2022