SMART mål
Utveckla den planerade undervisningen utifrån sammanställningen av resultaten av kartläggningen i förskoleklass både i förskoleklassen- och förskolans verksamheter
VT 2022 - Förskolan
Pedagogisk planering
Genomförs av
Jenny Olsson Mohammad-Ali
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali - 28 jun 2022

Slutsats

Ingen slutsats än


Undervisning utifrån Kartläggning Förskoleklass/förskola
Förväntad effekt i verksamheten
En systematik och fördjupad kompetens kring att analysera och planera undervisning utifrån förskoleklassens kartläggningsresultat så att alla barn:
 
  • ges förutsättningar att utveckla ett rikt expansivt språk.
  • ges förutsättningar att utveckla sitt matematiska tänkande och sin förmåga att uttrycka och pröva idéer tillsammans med andra.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
att tillsammans med pedagoger planera, genomföra och analysera undervisning

Genomförande
Insats 1
Insats Förskoleklass:  
  • Tillsammans med lärarna göra en grovplanering över terminen för att skapa en gemensam riktning i den språkutvecklande undervisningen samt utifrån resultatet i kartläggningen skapa mindre språkgrupper där vi utifrån planeringen riktar undervisningen till de olika gruppernas behov.
  • Att varje vecka kollegialt analysera och delge varandra hur arbetet i grupperna fortlöper

Insats förskola: 
  • Att tillsammans med arbetslagledarna stödja avdelningarna att planera och analysera undervisning utifrån deras individuella utvecklingsområden i loggen med ett fokus på de språkliga och matematiska förmågorna 
  • Att utifrån de förmågor som kartläggningen syftar till definiera hur en undervisning  kan se ut i förskolans olika ålderspann.
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali - 26 apr 2022
Effekt 1.1
Humlemadsskolan:

Med möjligheten att få prova nya sätt att omforma och utveckla vårt språkliga arbete utifrån kartläggningen med mindre språkgrupper har vi fått chans att möta barnen utifrån deras behov av både stöttning och utmaningar. Det har varit intressant och har väckt en den reflekterande frågor att diskutera vidare kring runt hur vi bygger undervisning . Genom att vi tillsammans gjort en grovplanering utifrån de språkliga förmågor och Bornholm som vi utgått från har vi också kunnat kollegialt både dela och planera undervisning mer sammanhållet och också tillsammans kunnat göra justeringar i grupperna utifrån elevernas behov. Det har också synliggjort andra strukturella frågetecken och behov som också rört frågor internt men även kring hur samarbetet med förskolorna hade kunnat utvecklas vidare. 
 
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali - 28 jun 2022
Effekt 1.2
Torngatan:
Effekter på Torngatan utifrån kartläggningens resultat i förskoleklass som ett utvecklingsperspektiv på undervisning utifrån fokus i kvalitetskortet 
– utomhuspedagogik och lek.
På Torngatan har ambitionen varit att arbeta med – Mindmap och autentiska frågor på arbetslagets reflektioner för att få syn på vilka processer barnen är inne i för att planera undervisning och utbildning. 
Kvalitetsteamets insats har främst gett effekt på personalens egen förmåga att reflektera och analysera. Genom teamets medverkan på arbetslagets reflektioner som samtalsledare med ett coachande förhållningssätt har personalens medvetenhet kring lärprocesser och begrepp kring undervisning väckts. Personalen tenderar att våga stanna upp och fokusera/fördjupa sig på något specifikt som barnen är nyfikna på i stället för att erbjuda en rad planerade aktiviteter vilket också är en effekt av temats insats.

Vanningsåker:
De effekter vi har kunnat se är att barnens språk har utvecklats. Deras ordförråd har ökat samt att deras kommunikativa förmåga har ökat. Detta genom att pedagogerna medvetet och tillsammans med Jenny har skapat förutsättningar för undervisning där den beskrivande dialogen har fått ta plats. Hela dagen perspektivet har varit en det i denna effekt där pedagogerna genom medvetenhet har fokuserat på att använda sig utav beskrivande dialog. Detta dockar även i de produktiva frågorna som pedagogerna använder som en del i arbetsmetoderna i att kommunicera med barnen med fokus på undervisning i förskolan. 

En annan tydlig effekt som har skett är att barnen är mer med i leken, tillsammans med andra, samt att de lekar barnen leker varar längre. Enligt pedagogerna tror de att det har att göra med: 1. Barnen har ett rikare språk att kan på så sätt kommunicera mer med varandra. 2. Pedagogerna har ett riktat fokus på barnens dialog, med hela dagen-perspektivet. Pedagogerna har lyft att de har förändrat sitt förhållningssätt i hur de pratar med barnen och ser att de har minskat på uppmaningar och tillsägelser, vilket är en positiv effekt för barnens lärande samt att känna tillhörighet. 

Jennys roll har gett pedagogerna ett fokus som har varat över tid. Den röda tråden har genomsyrat arbetet och det är tydligt att det har gett effekt på språkutvecklingen.

Genom detta pilot projekt har en ökad medvetenhet skett hos pedagogerna genom att de själva ser effekten av att planera, genomföra, reflektera samt följa upp sin undervisning. Att hålla fokus och ha ett målstyrt innehåll har ökat även en spontana undervisningen som är en stor del i ett hela dagen-perspektiv. Jennys insats har fungerat som handledning för pedagogerna där de fått sortera i sina tankar och börjat hitta ett fokus för att kunna fortsätta att planera systematiskt. 
Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali - 28 jun 2022
Effekt 1.3
Vanningsåker avd: Solen
Genom att vi regelbundet reflektera och fått konkreta frågor kring vår undervisning har vår roll tydliggjorts och vi har blivit medvetna om vikten av att stanna upp och vad den planerade undervisningen kan ge under hela dagen inte bara i undervisningstillfället. Att vi fått en ökad medvetenhet och fokus har framför allt gjort att vi också ser effekterna av det hos barnen och att vi har möjlighet att i stund justera och fördjupa genom att utmana/stötta och bekräfta. Den största effekten känner vi är upptäckten hos oss själva och vad en liten förändring i vårt dagliga arbete, i rutinsituationerna, i vårt sätt att ställa frågor gör för utvecklingen hos barnen. Genom reflektioner och kartläggning av vår undervisning har vi också kunnat få syn på vilka områden både språkligt och matematiskt behöver hitta sätt att utveckla.

Vanningsåker avd: Delfinen
Genom att vi reflekterar tillsammans med kvalitetsteamet har vi fått möjlighet att reflektera och både använda och omsätta  kompetenserna i loggen praktiskt i både undervisningen och i våra analyser av den. Genom att vi fått chans att reflektera utifrån kompetenserna har också vårt seende på barnen och deras behov förändrats och påverkat våra pedagogiska val. 

Torngatan: Knopparna
Vi upplever att det varit utvecklande att reflektera kring vår undervisning och att det gett oss ett annat fokus och nytt sätt att tänka kring de aktiviteter vi gör. Vi har utifrån det också upplevt att vi kunnat resonera och reflektera kring undervisningen utifrån hur sett att barnen svarat på den och då planera vidare utifrån vad barnen visat att de behöver och betydelsen av vår roll i undervisningen utifrån hur vi ställer frågor, presenterar och introducerar och låter barnen ta plats. Den stora utmaningen och som vi fortfarande tycker är svårt, upplever vi varit att förändra vårt tänkande kring hur vi planerar aktiviteter utifrån kompetenser och lärande och inte främst utifrån det lustfyllda görandet. 

Torngatan : 
Det som förändrats i min undervisning med barngruppen är att jag i reflektionerna med kvalitetsteamet insåg att jag inte behövde tänka så mycket, så stort och så ”nytt” hela tiden, vilket fick mig känna stress över att hinna med allting. Jag inser nu att bara genom att stanna upp och tänka annorlunda, hunnit med mycket mer! 😂😊
Att arbeta med ett lärfokus ( beskriva och berätta) i ett hela dagen perspektiv innebär att det automatiskt genomsyrar allt vi gör ämnesöverskridande och blir som en röd tråd i både språk, matematik, måltidspedagogik etc. Barnens kunnande märks mycket tydligare i allt de säger och gör så spontant nu när jag arbetat annorlunda. De beskriver och berättar genom ord, liknelser, och kroppsspråk med ett ökat ordförråd och språklig medvetenhet. Det är inte jag som förmedlar utan nu upplever jag att barnen själva får utrymme att visa sitt kunnande och sina tankar ex: de geometriska formerna som de nu ser och uppmärksammar mig och varandra på överallt både inomhus och utomhus i vägmärken, hus, fordon etc. 
Bygg och konstruktion har genom berättandet och beskrivandet i vårt återkommande tema kring byggarbetet av Grönebo nya förskola fått ett helt nytt perspektiv när de nu berättar om fyrkantiga fönster såna där (rektangulära) dörrar som är korta på sidorna och långa horisontellt (visar med armarna) och cylinderformade rör osv. De har själva velat göra ritningar att bygga efter och pratar med en helt annan medvetenhet än tidigare. Jag märker att jag använder mindre pedagogiskt material och att mitt ändrade förhållningssätt till undervisningen gör samtalet och dialogen viktig, att vi lär mer tillsammans och är nyfikna i hop och att barnen tar/ges mer talutrymme på ett positivt sätt.

Torngatan:
Vi upplever att det varit positivt för oss då vi känner att reflektionerna vidgats. Du som utomstående har ställt frågor och på så sätt väckt nya tankar hos oss. Det har fått oss att se saker ur ett annat perspektiv kring hur vi kan bedriva vår undervisning. Du har fått oss att lägga större vikt vid att uppmärksamma, se och stanna upp i barnens processer istället för allt görande. 
Vi hade dock önskat att få mer tid med dig, då vi bara haft möjlighet att reflektera med dig få tillfällen/kortare stunder. Vi upplever att våra tankar förändrats till att se möjligheter och att se på undervisning ur ett ”heladagen-perspektiv” där vi även tillvaratar alla våra rutinsituationer till undervisning. Denna process inleddes dock redan förra terminen då vi inledde med att ha olika planerade undervisningssituationer även på eftermiddagarna.




Senast uppdaterad av Jenny Olsson Mohammad-Ali - 28 jun 2022