SMART mål
Utveckla undervisningen utifrån kartläggningsresultaten från förskoleklass.
HT 2021, VT 2021 - Grönebo förskola
Pedagogisk planering
Genomförs av
Petra Classon
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022

Slutsats
  • Resultat av enkäten och rektors observationer visar på en större medvetenhet i  planeringen, med ett mer avgränsat fokus och en bedömning av att "vara på väg", men att den planerade undervisningen genomförts för sällan på grund av yttre och organisatoriska omständigheter.

  • Framåtsyftande så lyfter förskollärarna att de kan förvalta och fördjupa undervisningen genom pedagogiska diskussionen, att fortsätta att arbeta med våra mål och hålla sig uppdaterad med forskning bland annat.

Undervisningsutveckling i förskolan utifrån kartläggningsresultat
Förväntad effekt i verksamheten
  • En planerad undervisning som ger förutsättningar att utveckla ett expansivt språk.
  • En planerad undervisning som ger förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka sina åsikter och pröva sina idéer tillsammans med andra.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
  • Planera, genomföra och analysera undervisningen tillsammans med respektive arbetslag.

Delavstämning (ledningsgrupp och förskollärare) 21 februari
Mätpunkter: Analys av undervisningsloggen, reflekterande samtal 

Utvärdering (ledningsgrupp och förskollärare) 1 april
Mätpunkter: Analys av undervisningsloggen, reflekterande samtal samt enkät.


Genomförande
Insats 1
Kaningruppen

Planera, genomföra och analysera undervisning med fokus på att utveckla delar ur Hitta matematiken.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 24 feb 2022
Effekt 1.1
Utvärdering, enkät 1 april
Samtliga fyra förskollärares svar redovisas tillsammans nedan.

Motivering till huruvida vi uppnått SMART-mål och förväntad effekt:

"Jag tycker att vi är på god väg. Redan innan kartläggningsmaterialet hade vi startat upp arbetet med Hitta Språket. Pga av olika anledningar kanske den planerade undervisningen inte alltid blir som vi tänkt, men undervisningen har blivit mer spontan. Jag upplever ändå att vi är inne på rätt spår och vi har goda tankar kring hur undervisningen ska ske för att ge barnen rätt förutsättningar..."

"Redan innan detta SMART-målet bestämdes arbetade vi med att under spontana och planerade situationer låta barnen reflektera utifrån bilder eller på andra sätt berätta om sina erfarenheter (vad de läst för bok i sin läsgrupp, vad de gjort i Kaningruppen, vad de gjort med sin lekgrupp osv). Detta har vi gjort mer medvetet nu men det är svårt att se om det blivit en utveckling av barnens kunskaper gällande detta."

"Vi låter arbetet med språket finnas med hela dagen. Vi planerar bl a samlingar, lekgrupper och bokläsning med detta i fokus."

"Bortfall av personal i verksamheten av olika anledningar som gjort att de varit stora mellanrum mellan gångerna som vi har haft en planerad undervisning."
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 1.2
Utvärdering 1 april
I undervisningsloggen har det under perioden skrivits 1 planering. Denna har fler än en analys av undervisningen/en fortsatt planering.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 1.3
Delavstämning 21 februari
I undervisningsloggen har det under perioden skrivits 3 planeringar. 2 av dessa har en analys av undervisningen eller en fortsatt planering.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 1.4
Delavstämning 21 februari
I Kaningruppen (avdelningsgemensam grupp 5-6 år) har även där ett gemensamt fokus kring matematik och framförallt mätandets principer påbörjats. Inledningsvis kring begreppförståelse och jämförelser i storlek, för att fortsätta mot tex volym (koppling till Sanden/Riset i Hitta matematiken). Här har även viss gemensam planeringstid upprättats för de båda förskollärarna.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Insats 2
Avdelning Grodan

Planera, genomföra och analysera undervisning utifrån avdelningens litteraturtema (med fokus på att utveckla delar ur Hitta språket/matematiken.) 

Senast uppdaterad av Petra Classon - 24 feb 2022
Effekt 2.1
Delavstämning 1 april
I undervisningsloggen har det under perioden inte skrivits någon planering, men det har gjorts fysiska planeringar och analyserats muntligt kring den planerade undervisningen. 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 2.2
Delavstämning 21 februari
I undervisningsloggen har det under perioden skrivits 3 planeringar. 2 av dessa har en analys av undervisningen eller en fortsatt planering.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 2.3
Delavstämning 21 februari
På grund av sjukdomar och covid-19 har antalet planeringar varit avsevärt färre sedan i december, men har nu kommit igång. Inom litteraturtemat kommer hela arbetslaget arbeta med en gemensam bok, Kompisböckerna. Grodan kommer planera tillsammans utifrån ett målstyrt gemensamt fokus med tillhörande frågor i varsin grupp för att sedan reflektera över det förändrade kunnandet tillsammans.
Fokus har blivit smalare och knyter an till hur man bygger en undervisning för att ge möjlighet att utveckla förmågan att återberätta (relaterat till boken och egna erfarenheter).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Insats 3
Avdelning Krokodilen

Planera, genomföra och analysera undervisning med fokus på att utveckla delar ur Hitta matematiken.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 24 feb 2022
Effekt 3.1
Delavstämning 1 april
I undervisningsloggen har det under perioden skrivits 1 planering. Denna har ingen analys av undervisningen eller en fortsatt planering ännu.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 3.2
Delavstämning 21 februari
I undervisningsloggen har det under perioden skrivits 1 planering. Denna planering har flera analyser av undervisningen och spänner över en termin.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022
Effekt 3.3
Delavstämning 21 februari
På grund av sjukdomar och covid-19 har antalet planeringar varit avsevärt färre sedan i december, men har nu haft en första gemensam planering. Förskollärarna säger att det finns ett gemensamt fokus på matematik på avdelningen genom hela dagen, inte bara i den planerade undervisningen. Ett "matematiktänk" och strategier för att prata matematik även i den spontana undervisningen. 

I Kaningruppen (avdelningsgemensam grupp) har även där ett gemensamt fokus kring matematik och framförallt mätandets principer påbörjats. Inledningsvis kring begreppförståelse och jämförelser i storlek, för att fortsätta mot tex volym (koppling till Sanden/Riset i Hitta matematiken).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 01 apr 2022