SMART mål
1. Att kunna beskriva en händelse och återberätta andras beskrivningar av enklare händelser. 

2. Öka elevernas förmåga  att använda sig av samarbete i sin språkutveckling.
HT 2021 - Humlemadskolan
Kooperativt lärande Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 8 Rätt att behålla identitet
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022

Slutsats
Kvalitetsteamet har varit en källa för kunskap och handledning för oss mentorer vilket har gett eleverna möjlighet att utveckla sitt språk på ett sätt som de tidigare inte gjort. Kvalitetsteamet har även varit ett bollplank i planeringen kring implementeringen av VR i klassrummet och på vilket sätt det bör och inte bör användas. Jag känner att jag i diskussioner med Matilda från Kvalitetsteamet har blivit utmanad och har därmed utvecklats som pedagog vilket gör att även undervisningen utvecklas och då med fokus på språkutveckling. Vi har fått mycket hjälp av Kvalitetsteamet som med idéer gällande språkutvecklande undervisning och speciellt VR.

Eleverna i högre grad än vanligt fått möjligheter att undersöka och berätta om vad de upplevt, sett och hört. De har också fått fler möjligheter till att träna på samtala i par/grupper och inför grupper och även träna på att diskutera och redogöra sitt resultat muntligt samt delvis skriftligt. Detta har i högra grad varit möjligt tack vare samarbetet med Kvalitetsteamet. Genom att arbeta så här har elevernas förmåga till samarbete och deras språkutveckling ökat.




Elevaktiva arbetssätt
Förväntad effekt i verksamheten
Att öka elevaktiviteten i klassrummet.
Att i högre grad använda eleverna som lärresurser för varandra i sin språkutveckling.
Att öka elevernas språkutveckling. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att stötta lärarna i sitt arbete med elevaktiva arbetssätt och att tillsammans med lärarna börja använda VR som en del av de digitala hjälpmedel som kan öka såväl elevaktivitet som elevernas språkutveckling.

Genomförande
Insats 1
Att tillsammans med lärarna i åk2 utveckla undervisningen för att öka elevernas förmåga till att använda sig av samarbete i sin språkutveckling.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 01 apr 2022
Effekt 1.1

Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 01 apr 2022
Insats 2
Att tillsammans planera, genomföra och analysera ett arbete med VR i klassrummet i åk 1 och 2. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 01 apr 2022
Effekt 2.1
På vilket sätt, om något, skulle du säga att VR har bidragit till elevernas språkutveckling och samarbete?

  • VR som verktyg har bland annat bidragit till att skapa lustfylld undervisning och på så vis har eleverna varit motiverade att lösa uppgifterna och för att lösa uppgifterna har samarbete varit en väsentlig del. Därför upplever jag att eleverna har haft lätt att samarbeta och diskutera det de har sett och upplevt - även de elever som har vissa språkliga svårigheter.

  • De pratar mer och tycker det är en rolig sak. Tror inte de tänker på att det är som en "lektion", utan som en rolig sak. Det är både praktiskt och teoretiskt och de som har svårt för språket får se det med ögonen och sedan berätta/beskriva. Alla får se samma sak.

  • Ett annorlunda arbetssätt. Eleverna har fått använda sitt språk för att beskriva det visuella. 

  • Deras aktivitet, intresse och arbetsglädje ökade. Vi ser många möjligheter att utnyttja arbetet med VR inom flera språkutvecklande områden under nästa termin. 


Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022
Insats 3
Att tillsammans med lärarna i åk 1 arbeta med övningar för att öka elevernas förmåga till parsamtal. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 01 apr 2022
Effekt 3.1



Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022