SMART mål
Stimulera elevaktiva arbetssätt genom att:
- Öka användningen av elever som lärresurser för varandra, där kamratrespons är en del.
- Stimulera användandet av digital teknik
- Ökade möjligheter till att publicera för verkliga mottagare
HT 2017 - Södervångskolan
Genomförs av
Maria Söderling, Olle Strömbeck, Petra Alven
Maria Söderling, Olle Strömbeck, Petra Alven
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 feb 2022
Slutsats
Ingen slutsats än
Stimulera elevaktiva arbetssätt
Förväntad effekt i verksamheten
- Eleverna vet hur man ger respons till varandra och gör det dagligen. - Responsen skapar större engagemang i skolarbetet och gör att kvaliteten på skolarbetet blir högre. - Eleverna får använda sin iPad dagligen för att berika sin undervisning för att producera och dela skolarbete med andra. - Eleverna har dagligen varit aktiva på lektionerna i kommunikation, reflektion och produktion. - Eleverna producerar material som har fler mottagare än i klassrummet. - Eleverna är vana vid att arbeta i par och pararbetet stimulerar bland annat till att eleverna utvecklar förmågan att tala om både språkets form och innehåll. - Jag som lärare vet vilka aspekter jag behöver ta hänsyn till när jag utformar en uppgift som inbegriper elevrespons. - F-klass: Eleverna får använda sin iPad dagligen som ett verktyg för dokumentation, kommunikation och språkträning.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Inget förväntat stöd definierat än
Genomförande
Insats 1
Operativt samarbete med pedagoger, vilket har innefattat planering och genomförande av lektioner, samt reflektion kring hur undervisningen har haft effekt på elevernas lärande.
Regelbundna träffar med alla lärare som utformats efter deras önskemål. Innehållet i träffarna har varit undervisningsnära och kopplade till teori och konkreta exempel. Vi har också organiserat träffarna så att det har funnits möjlighet att planera och reflektera årskursvis.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
23 aug 2019
Effekt 1.1
Lärarna:
Vårens arbete (tydlig struktur för arbetet med kamratrespons och användningen av digitala verktyg, samt i vissa fall även att kunna publicera för verkliga mottagare) har inneburit att eleverna har visat större engagemang för skolarbetet, tagit fler egna initiativ till samarbete och skrivit texter av högre kvalitet.
Rektor:
Utvecklad undervsiningskvalitet avseende de aspekter av undervisning som arbetet syftade till. Ökad öppenhet att diskutera alternativa undervisningsstrategier, ökad öppenhet avseende undersökande arbetssätt.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
23 aug 2019